22. oktober 2019
Elværkets højloftede koncertsal danner rammen om den anderledes koncert. Foto: Presse
Elværkets højloftede koncertsal danner rammen om den anderledes koncert. Foto: Presse
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gigantisk slagtøjskoncert på Elværket

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gigantisk slagtøjskoncert på Elværket
Helsingør - 18. juni 2019 kl. 10:33
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

For tredje gang byder musikskolen på slagtøjskoncert med moderne minimalistisk kompositionsmusik i Elværkets store sal.

helsingør: "OTTO" er tredje koncert ("Slag I Lag 3.0") i rækken af slagtøjskoncerter arrangeret af slagtøjslærerne Henrik Engqvist, Martin Roy Wade og Mads Hebsgaard Andersen fra Helsingør Musikskole i samarbejde med Elværket.

"OTTO" er titlen på et helt nyskrevet og gennemkomponeret slagtøjsværk af Mads Hebsgaard Andersen. Helsingør Musikskoles Slagtøjsensemble vil uropføre dette gigantiske 60 minutters værk fredag den 21. juni klokken 20.00 på Elværkets Store Scene. Der er lagt i ovnen til en unik kunstnerisk oplevelse når 20 slagtøjsspillere indtager scenen med et festfyrværkeri af slagtøjsinstrumenter. Elværket leverer lys, lyd og visuel kunst til værket. Der kan købes drikkevarer i baren fra 19.30 og der er fri entré til koncerten. Elværket ligger på Rosenkildestien 3.

"OTTO" udforsker diversiteten såvel som ensartetheden og detaljen såvel som helheden i slagtøjets multifacetterede og endeløst billedskabende verden. Kompositionsteknisk/formmæssigt er værket tydeligt inspireret af den balinesiske fraktalmusik og struktureret over nogle af principperne i Per Nørgårds uendelighedsrække. Men i sit indhold, sin instrumentale sammensætning, melodidannelse, komplementærrytmik og ikke mindst i sin udforskning af mulige og umulige forvandlinger er værket helt sit eget.

"OTTO" er ikke programmusik i traditionel forstand, men har alligevel én grundlæggende fortælling der danner udgangspunkt for værket - nemlig fortællingen om alting. Kort fortalt: "OTTO" er en fortælling om universets og livets tilbliven, forvandling - og ende?

Lys og mørke
Per Nørgårds uendelighedsprincip danner ramme om "OTTO". Systemet består af LYS(ET) og MØRK(ET) og kan forstås således: Lyset og mørket balancerer hinanden ved kontinuerligt at komplementere alt det lys og mørke der har været førhen. Hvis den første frekvens man slår an bestemmes til at være LYS (en relativt høj tone eller frekvens) så bliver den næste nødvendigvis MØRK (en, ud fra sammenhængen, mørk tone eller frekvens). For at komme videre herfra skal man nu balancere både lys og mørk ved at følge princippet om at skabe balance med alt det forudgående. Herved bliver lys-mørk til mørk-lys og altså i alt til lys-mørk-mørk-lys (LMML). Herefter LMMLMLLM og således videre i det uendelige.

Systemets stringens og enkelthed er med til at samle og strukturere lydbilledet, men samtidig er den serielle teknik med til at overraske lytteren. Lytteren bliver altså dels tilfredsstillet ved lynhurtigt at kunne kende forskel på Wlys og mørk, og dels forført, forvirret og kontinuerligt overrumplet af den.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

grafik køb billede