7. august 2020
Masseforliset skete ud for Hornbæk lørdag aften den 24. juni i 1920. Foto: Nikolaj Garoff
gallery icon

Se billedserie

Masseforliset skete ud for Hornbæk lørdag aften den 24. juni i 1920. Foto: Nikolaj Garoff
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forlisene ved Hornbæk i 1920

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forlisene ved Hornbæk i 1920

Tre lystyachter forliste ud for Hornbæk, da en nærmest orkanagtig storm pludselig rejste sig om aftenen den 24. juni 1920.

Helsingør - 30. juli 2020 kl. 04:43
Af Kim Hegn Hansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Som frivillig i Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) møder man mange spændende udfordringer, og man får til gengæld også mange interessante oplevelser. Det være sig på vandet, hvor opgaverne på dommer-, mållinje- og topmærkebåden hører til de mere udfordrende, eller på land hvor man skal være klar til at påtage sig alle forefaldende opgaver for, at det bliver et vellykket stævne.

Da KDY jo - i øvrigt samme år som Svendborg Sunds Sejlklub - blev grundlagt i 1866, har klubben en glorværdig historie, som det er værd at værne om. - Arkivet har i flere år været pakket ned, men når krisen er ovre, venter en stor og vigtig opgave med at få alle effekter registreret og placeret i skabe og på reoler.

Efter en samtale om dette blev jeg mødt med spørgsmålet, om jeg også ville have lyst til at besvare et par henvendelser, som KDY havde modtaget udefra. Forespørgslerne drejede sig om lystyachter, hvis ejere havde været medlem af KDY for 80-100 år siden, så det lød jo som en spændende opgave, så jeg kastede mig straks over den.

Farfars sejlbåd

En finsk mand havde i april skrevet i en mail, at hans familie søgte oplysninger om hans farfars sejlbåd "CESTRIAN", som farfaren havde sejlet i under hans ophold i Danmark i årene 1918-1924. Farfaren var Ingeniør Nikolaj Garoff, som - efter at have skabt sig en formue ved bilhandel i Finland - havde forladt landet, da første verdenskrig brød ud, og han boede derefter på Hambroes Allé i Hellerup.

Det var ikke så svært at finde frem til oplysningerne, og da disse viste, at det drejede sig om en 15mR-båd, som der ikke var så mange af, blev opgaven jo først rigtig interessant. Det medsendte foto havde jo tydeligt indikeret, at det drejede sig om noget "stort", idet fartøjsfortegnelsen bekræftede, at konstruktøren var den kendte skotske yachtdesigner Alfred Mylne (1872-1951), og båden var bygget på Mc. Alister & Søns værft i Dumbarton udenfor Glasgow i Skotland.

Der var i familien en overlevering om, at båden under en regatta sammen med andre 15mR-både omkring 1920 skulle være havareret i en storm ved Jyllands vestkyst, så nu blev det først rigtig spændende. Ved så stor en ulykke, som dette måtte have været, må nogle af Danmarks aviser jo have berettet om det, og så må "MEDIESTREAM" jo kunne hjælpe os.

En stor del af Danmarks aviser er digitaliseret, og efter 100 år kan man søge i dem på nettet fra sin egen PC. Til alt held er bådens og farfarens navne specielle og dermed rigtig gode søgeord, og vi finder sammen frem til, at denne frygtelige hændelse fandt sted lørdag aften den 24. juli 1920, hvor en storm (i nogle aviser beskrevet som en orkan) pludselig rejste sig udfor Hornbæk.

Hornbækegnens Arkiv kontaktes straks og efter et par dage vender et af foreningens medlemmer tilbage, men strandingen dette år har man mærkeligt nok ingen oplysninger om. Et foto, som kan være fra dette år, spores hos et af arkivets medlemmer, og et godt samarbejde etableres.

En frygtelig hændelse

Tre lystyachter havde en lørdag eftermiddag kastet anker ca. 400 meter fra land, men da stormen pludselig rejste sig rev ankrene sig efter kort tid løs, og bådene drev som følge af den stærke nordvestlige vind hurtigt mod kysten. I brændingen gik bådene på grund og efter noget tid lå de alle på land. En større tysk galease led samme skæbne og drev op på stranden længere mod vest.

Bjergningsselskabet Svitzer blev tilkaldt, men ifølge aviserne var vejret for hårdt til at de kunne assistere.

Det var derfor lokale redningsfolk fra Hornbæk, der efter mange timer reddede de 18 besætningsmedlemmer i land.

Dr. polit. K.A. Wieth-Knudsen var med ombord som passager på "CESTRIAN", og han blev sammen Ingeniør Garoff og dennes søn Nicken også reddet i land. Wieth-Knudsen berettede senere til Politiken, at selskabet havde været "på vej til Sønderborg for at kippe lidt med det danske flag" - hændelsen skete jo kun et par uger efter Genforeningen af Sønderjylland.

Efter avisernes beretninger var den ene af de to andre yachter ejet af skibsreder Christensen, Norge og den anden yawlen "PLEIAD" ejet af vekselerer Christian Morville, men desværre er det ikke lykkedes at finde nærmere oplysninger om disse både.

Ingeniør Garoff fik efterfølgende udbetalt forsikringssummen, og "CESTRIAN" blev bragt til England, hvor den blev renoveret, og iflg. SEJLSPORT 1923 deltog båden i 1922 i kapsejladser i England.

Hvor båden er i dag vides ikke, men det ved en af læserne måske?

Vi hører meget gerne fra dig - send en mail på helsingoer@sn.dk - eller til Kim Hansen på mailadressen juniorbaads.registeret@gmail.com

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?