22. oktober 2019
En ny kaj kan enten anlægges ud for opmarcharealet eller mellem det yderste færgeleje og den søndre mole. Foto: Allan Nørregaard.
En ny kaj kan enten anlægges ud for opmarcharealet eller mellem det yderste færgeleje og den søndre mole. Foto: Allan Nørregaard.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flistransport kan blive del af kajprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flistransport kan blive del af kajprojekt
Helsingør - 26. august 2016 kl. 04:49
Af Lars Gram-Hanssen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den øgede mængde flis, som fremover skal transporteres til Helsingør, vil indgå i overvejelserne om en krydstogtskaj. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

arrow Læs også: De første flis-leverandører er på plads

Når det nye kraftvarmeværk i Helsingør står klart til januar 2019, vil der dagligt ankomme 50 lastbiler med flis fra Hundested. Det oplyser Peter Kjær Madsen, energichef hos Forsyning Helsingør. Den tunge transport kan dog blive flyttet fra vejene og ud på havet, fortæller Benny Carlsen, havnechef på Helsingør Havn.

- Der er ikke nogen tvivl om, at såfremt Forsyning Helsingør synes, det er en god idé, og såfremt vi får gang i planerne om en krydstogtskaj, så skal vi se på, om vi kan lande flisen i Helsingør og ikke i Hundested, siger han.

Den øgede flistransport vil kunne hjælpe med at finansiere krydstogtskajen, forklarer Benny Carlsen.

- Hvis man kan inkorporere flisen som en del af kajprojektet, vil et EU-tilskud være muligt, fordi man overfører lastbilstrafik til søtrafik, siger han.

Det er dog en beslutning, der ligger et stykke ude i fremtiden, fortæller havnechefen.

- Havnebestyrelsen skal først beslutte om krydstogtskajen skal planlægges. Og det skal afgøres, om det er en god idé, at flisen skal landes i Helsingør. Men beslutningen om flisen vil helt klart komme med i den detaljerede businessplan for krydstogtskajen, som skal udarbejdes, for at vurdere om den overhovedet skal bygges, siger Benny Carlsen.

De to mulige kajplaceringer er enten direkte på ophavspladsen ved færgeterminalen eller ved den yderste mole.

arrow Helsingør Kraftvarmeværk - en historisk fejltagelse ?
12. oktober 2018 kl. 09:45 Opdateret: kl. 09:45
arrow Advarer om støj fra nyt kraftværk
09. september 2018 kl. 04:21 Opdateret: kl. 18:58
arrow Spar 300-400 mio. kr. på flistransport
13. november 2017 kl. 11:58 Opdateret: kl. 10:35
grafik køb billede