13. juni 2021
Claus Christoffersen, der er Socialdemokratiets borgmesterkandidat, ser ud til at have lagt en ny kurs i forhold til forgængeren Henrik Møller, der i dag sidder i Folketinget . Foto: Helsingør Kommune
Claus Christoffersen, der er Socialdemokratiets borgmesterkandidat, ser ud til at have lagt en ny kurs i forhold til forgængeren Henrik Møller, der i dag sidder i Folketinget . Foto: Helsingør Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmesterkandidat er ikke i tvivl: Derfor har tunnelprojektet ingen gang på jord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Borgmesterkandidat er ikke i tvivl: Derfor har tunnelprojektet ingen gang på jord

Socialdemokratiets borgmesterkandidat Claus Christoffersen har nu gjort regnskabet op i debatten om de faste forbindelser.

Helsingør - 30. marts 2021 kl. 04:46
Af Andreas Norrie

Socialdemokratiets borgmesterkandidat og 1. viceborgmester, Claus Christoffersen, ved godt, at mange borgere har efterspurgt en stillingtagen til projektet om en motorvejstunnel fra Espergærde/Snekkersten til Helsingborg og en HH-tunnel fra Helsingør. Et samlet projekt, som er blevet undersøgt i en strategisk analyse fra Vejdirektoratet og svenske Trafikverket.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

- Det har været vigtig for mig, at læse rapporten grundigt igennem, og samtidig også diskutere sagen med medlemmerne, som vi gjorde på et møde i sidste uge, fortæller Claus Christoffersen til Frederiksborg Amts Avis.

Og konklusionen efter gennemgangen og medlemsdialogen er klar fra Christoffersens side.

- Det projekt, som vi er blevet præsenteret for, har ingen gang på jord. For det første hænger det rent samfundsøkonomisk ikke sammen. Og det gælder faktisk ikke bare for jernbaneforbindelsen men også motorvejsforbindelsen, siger Claus Christoffersen.

Herved hentyder han til, at jernbaneforbindelsen ifølge de gængse beregningsmetoder har et negativt samfundsøkonomisk afkast over 40 år - og projektet samlet vil kræve et tilskud på 14 milliarder kroner. Ganske vist har motorvejsforbindelsen, der kræver betydelige anlægsarbejder i Rørtang-kilen eller ved Egebæksvang skov, et overskud på 2,4 milliarder over den samme periode. Det kræver dog, at man undlader at medregne de 450 millioner kroner i årlige tabte indtægter på Øresundsbroen. Hvis man gør det, så bliver det et minus for samfundet på cirka 16 milliarder over 40.

- Samlet set er der tale om en meget stor regning. Beløbet kunne bruges på velfærd eller andre anlægsinvesteringer. For de penge kunne man vel få direkte eksprestog på til København og meget mere til, siger han.

Christoffersen understreger, at beslutningerne i spørgsmålet bliver taget på Christiansborg og i den svenske Riksdag. Men håber at sende et klart lokalt signal.

Miljø og infrastruktur

Udover en CO2-beslatning, som i anlægsperioden vil øge det danske CO2-udslip med 11 procent, så mener Christoffersen, at projektet vil have for mange negative konsekvenser lokalt.

- For mig er det meget voldsomt, at helt eller delvist at skulle ekspropriere 60 ejendomme midt i Helsingør ved Stubbedamsvej, og det samme med et indgreb i Rørtangkilen, siger han.

Problemet er også, hvad forbindelserne får af konsekvenser for både Helsingør-motorvejen og Kystbanen, som en meget stor del af kommunens borgere er afhængige af.

- Rapporten mener det ikke. Men jeg frygter Helsingør-motorvejen vil sande til, og Kystbanen ikke vil kunne klare presset af yderligere trafik. Kystbanen vil jo også skulle lukkes ned i fire år i Helsingør, siger han.

- Problemet er jo også, hvorvidt projektet kan lade sig gøre uden en Ring 5 udenom København. Og det virker heller ikke som en populær idé i Nordsjælland, siger han.

Kursændring?

Socialdemokratiet har blandt andet sammen med Konservative i Byrådet i årevis støttet HH-Gruppen, der har lavet lobbyvirksomhed for projektet. Er der tale om, at I har skiftet holdning?

- Det er rigtigt, at vi har bakket op om gruppen. Fordi vi bestemt kan se en idé i en forbindelse mellem vores to byer både med hensyn til arbejdsmarked og uddannelse. Men økonomien og hensynet til naturen og hele vores infrastruktur gør, at jeg ikke kan støtte planen. Skulle nogle kloge folk en dag finde på en markant billigere og skånsom løsning, så er vi ikke imod. Men det ligger meget langt ude i fremtiden, vurderer han.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Hvor langt tror du Danmark når ved EM