23. juni 2021
Man kommer ikke uden om at grave i naturskønne områder som ved Egebæksvang Skov, men man vil genetablere den igen, når arbejdet er slut, lyder det fra ekspert. Foto: Arkiv
Man kommer ikke uden om at grave i naturskønne områder som ved Egebæksvang Skov, men man vil genetablere den igen, når arbejdet er slut, lyder det fra ekspert. Foto: Arkiv
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgermøde: Hvad betyder en HH-forbindelse for natur og turisme?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Borgermøde: Hvad betyder en HH-forbindelse for natur og turisme?

Det var særligt spørgsmål om støjgener, konsekvenser for natur og det miljømæssige aftryk, som en eventuel fast forbindelse vil sætte, der interesserede de mange interesserede deltagere på tirsdagens borgermøde.

Helsingør - 03. marts 2021 kl. 06:04
Af Trine Lønbro Nielsen

Det var på en Skype-forbindelse, at Helsingør Kommune tirsdag aften afholdt et borgermøde om en eventuel fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Kommunaldirektør Stine Johansen bød velkommen til de mere end 125 deltager, der talte alt fra interesserede borgere og byrådspolitikere til engagerede fagfolk.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

- Velkommen til dagens borgermøde, der kommer til at handle om en eventuel fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, lød det fra kommunaldirektøren, inden hun gjorde præmissen for mødet klar.

- Jeg skal starte med at sige, at Byrådet ikke har beslutningskompetence til at afgøre, om der skal anlægges en fast HH-forbindelse. Det er alene op til politikerne på Christiansborg. Når vi alligevel gerne vil høre jeres meninger, så er det fordi, vi i kommunen vil sende vores perspektiver på debatten til Christiansborg forud for de kommende forhandlinger på infrastruktur-området, forklarede hun.

En strategisk analyse

Det er den seneste strategiske analyse lavet af Vejdirektoratet i samarbejde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og det svenske Trafikverket, der endnu engang har pustet ild i den årelange og tilbagevendende debat om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Analysen udkom tidligere på året og blev igangsat på baggrund af en beslutning fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og de svenske myndigheder om en indledende strategisk analyse af en fast forbindelse mellem de to byer.

Efter en kort introduktion til borgermødet gav Stine Johansen ordet til Thomas Sick Nielsen fra Vejdirektoratet, der sammen med Jan Albrecht fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gennemgik analysen trin for trin. Her kom de blandt andet ind på, hvordan en sådan HH-forbindelse kunne etableres, og hvordan den i givet fald skulle finansieres.

- Vi arbejder ud fra flere scenarier. Dem vi har undersøgt mest på nuværende tidspunkt er vej- og baneforbindelse eller en ren vejforbindelse, lød det fra Thomas Sick Nielsen, der præsenterede den danske nedkørslen til tunellen på et kort.

- Vejforbindelsen kommer til at forlænge Helsingør Motorvejen i et sving mod Sverige lige mellem Snekkersten og Espergærde. Når man kommer til Nordbanen kører man ned i tunnellen, der løber vider under Kystbanen og under Øresund, fortalte han, mens han gav ordet videre til Jan Albrecht, der gennemgik en eventuel togforbindelse gennem Helsingør og videre til Sverige.

- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er et kompliceret anlæg, der skal bygges. Toge kan ikke køre med for store stigninger, og derfor kræver det, at vi bygger en ny station i Helsingør under jorden, fortalte han, mens der poppede et kort over den nuværende station og færgeterminalen op på deltagernes skærme.

- Vi foreslår, at den bliver bygget under jorden mellem den eksisterende station og færgeterminalen. Det er klart, at det kommer til at give os nogle udfordringer, fordi færgerne fortsat skal sejle samtidig med, at vi skal bruge noget plads til bore- og gravemaskiner, tilføjede han og afslørede, at en togforbindelse til Helsingborg vil medføre, at op imod 60 husstande i Helsingør by i større eller mindre grad skal ekspropieres.

Rørtangkilen

Efter gennemgangen af analysen var der sat en time af til spørgsmål fra deltagerne. Kommunen havde i invitationen til mødet opfordret deltagerne til at sende deres spørgsmål på forhånd, hvilket mange havde gjort.

- Hvordan påvirkes den fredede rørtangkile, der dækker hele området fra Kongevejen til Flynderupgaard, dette gælder i forhold til støj, anlægsarbejder og efterfølgende vejanlæg?, lød et af spørgsmålene, der blev præsenteret for alle deltagerne på skærmen.

Thomas Sick Nielsen tog ordet.

- Det er klart - vi kan ikke undgå at skulle grave i området. Vi er bevidste om rørtangskilen, og vi vil selvfølgelig udføre arbejdet sådan, at den efter gravearbejdet bliver dækket til igen, så man på bedste vis genoprette naturen. Der kan være nogle biotoper og et vandspejl, der skal tages særlige hensyn til, men det har vi endnu ikke undersøgt. Vi er stadig meget tidligt i processen, svarede han.

Mere støj?

Et andet spørgsmål gik på støjgenerne som en fast HH-forbindelse i givet fald vil medføre. Her svarede Thomas Sick Nielsen, at der med en ny forbindelse vil ske en stigning i trafikken, som naturligt vil skabe noget støj i området omkring Espergærde.

- Det er klart, at der med mere trafik vil komme mere støj. Heldigvis er det ikke sådan, at det følger hinanden proportionalt, men det er stadig for tidligt at sige noget om, hvor meget støj, der vil komme, forklarede han, mens Jan Albrecht supplerede:

- Det bliver jo sådan, at der vil komme nye lyde nogle steder i kommunen, mens der andre steder vil blive mindre lyd. Vi flytter en del trafik under jorden.

Turisme

Et andet emne, der optog deltagerne var samfundsøkonomien. Hvilke fordele og ulemper ville den nye forbindelse medfører? Hvordan ville den eksempelvis påvirke turismen i Helsingør?

Her svarede Thomas Sick Nielsen, at vurderingen lyder på flere turister i byen - særligt hvis udbuddet af hoteller og attraktioner følger med det øgede antal besøgende.

- En sådan forbindelse vil gøre byen til en mere integreret del Hovedstadsområdet igen. Den har været hægtet lidt af de senere år, men med en forbindelse vil den spille en ny og central rolle i infrastrukturen. Det vil få flere mennesker til byen og gennem byen, og det kan man udnytte, men det er klart, at det kommer nok ikke helt ad sig selv.

Milliardregning

Den strategiske analyse er den første undersøgelse af muligheden for en fast HH-forbindelse, hvor de statslige myndigheder har være involveret. Resultat af analysen viser, at en ren vejforbindelse vil kunne brugerfinansieres, mens en kombineret vej- og baneforbindelse vil kræve et tilskud på godt 14 milliarder danske kroner.

Den samlede pris for en vej- og baneforbindelse er beregnet til at blive omkring 42 milliarder kroner. Heraf går 23 milliarder til en boret vejtunnel, mens banetunnelen til persontog vil koste 19 milliarder. Vejtunnelen kan ifølge analysen finansieres over 35 år via brugerbetaling fra bilisterne, mens togtrafikken derimod kun kan betale en mindre del af omkostningerne for en banetunnel. Overskuddet fra vejtrafikken er ikke tilstrækkeligt stort til, at en kombineret løsning for både vej og bane fuldt kan brugerfinansieres.

Analysen slår desuden fast, at fordelene ved fast forbindelse er, at den vil give bedre muligheder for interaktion og rejser på tværs af det nordlige Øresund. Rejetiden mellem de to byer reduceres fra 49 minutter til 25 minutter i bil, mens togrejsen reduceres fra 49 minutter til 33 minutter.

Ifølge rapporten vil en sådan vejforbindelse medføre omkring 6.000 flere køretøjer om dagen på Helsingør Motorvejens nordlige strækning, mens der på den sydlige må forventes en stigning på 3.000 flere køretøjer dagligt. Selvom en del af den øgede trafik vil aflaste Amagermotorvejen og Øresundsbroen, vil en fast HH-forbindelse sætte et miljømæssigt aftryk, fastslår analysen, der estimerer en stigning i den danske C02-udledning på 41.000 ton om året svarende til 0,3 procent.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?