22. november 2019
Vandtilførslen gøres klar. Foto: Flemming Wedell
gallery icon

Se billedserie

Vandtilførslen gøres klar. Foto: Flemming Wedell
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Afskedstur med ikonisk damplokomotiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Afskedstur med ikonisk damplokomotiv
Helsingør - 10. september 2019 kl. 09:35
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Danmarks Jernbanemuseum kører lørdag den 14. september afskedstur for det ikoniske damplokomotiv S 736 fra 1928. Det sker på Kystbanen med afgang fra Københavns Hovedbanegård klokken 9.54. S-maskinen ankommer til Helsingør Station kl. 10.42.

Ifølge jernbanefolkene er det helt rigtige sted til en afskedstur Kystbanen mellem København og Helsingør, hvor S-maskinerne fra 1920'erne til 1960'erne var i almindelig drift.

Autentisk togstamme

Der afsluttes med manér ved, at S-maskinen er trækkraft for en autentisk typisk togstamme med AC-, CL- og CLE-vogne, som den ville have set ud på Kystbanen i 1950'erne. Danmarks Jernbanemuseum har selv to af vognene. I samarbejde med Nordsjællands Veterantog, Østsjællandske Jernbaneklub og Veterantog Vest er det muligt at lave den fulde oprangering. Ved ankomsten til Helsingør vil museumsdirektør Steen Ousager fortælle om S-maskinerne, hvorefter der returneres til Københavns Hovedbanegård med ankomst kl. 12.57. Turen varer ca. 3 timer. Billetter til turen købes via Billet.dk

Offer for sabotage

Damplokomotivet S 736 blev bygget af A/S Frichs Maskinfabrik- og Kedelsmedie i Aarhus i 1928. Der blev bygget 20 af typen i perioden 1924-1928. De første to var importeret fra Tyskland, mens de næste 18 var bygget af den århusianske virksomhed. S-maskinerne var i drift frem til de blev udrangeret i løbet af 1960'erne. Lokomotivet har i øvrigt den særlige historie, at det var offer for den første egentlige sabotage i Danmark under 2. verdenskrig, da det i november 1942 blev afsporet ved Snekkersten. S 736 kører for sidste gang, fordi kedlens dage er talte. Lokomotivet er en registreret museumsgenstand og derved nationalt beskyttet kulturarv, som i videst muligt omfang skal bevares autentisk. Museet kan derfor ikke længere foretage de nødvendige udskiftninger. Lokomotivet overføres efter kørslen til samlingen af ikke-køreklare museumsgenstande.

grafik køb billede