24. oktober 2019
Fra 1. maj skal du selv ringe, hvis du vil have hentet haveaffald eller storskrald fra din adresse.
Fra 1. maj skal du selv ringe, hvis du vil have hentet haveaffald eller storskrald fra din adresse.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Afhentning af haveaffald og storskrald skal nu bestilles

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Afhentning af haveaffald og storskrald skal nu bestilles
Helsingør - 18. april 2019 kl. 04:43
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Nu kan kunderne gå ind på Forsyning Helsingørs hjemmeside eller app’en Affaldsportal og bestille afhentning af haveaffald og storskrald på fastlagte datoer.

Fra 1. maj træder den ændrede ordning for afhentning af haveaffald og storskrald i kraft, så alle husstande fremover skal gå ind på Forsyning Helsingørs hjemmeside - www.fh.dk - eller app'en Affaldsportal og aktivt bestille afhentning på i forvejen fastlagte datoer. Samtidig bliver det muligt at få hentet haveaffald og storskrald oftere end i dag. Antallet af mulige afhentningsdage for haveaffald forøges fra 4 til 7 - og for storskrald øges antallet af afhentningsdage fra 5 til 10.

Det digitale bestillingssystem på www.fh.dk - er nu åbnet for kunder, der ønsker at bestille afhentning på fastlagte datoer efter 1. maj 2019. På hjemmesiden skal kunderne indtaste deres adresse - og vælge om de vil bestille haveaffald og/eller storskrald på de fastlagte datoer. Bestillingen skal ske senest 3 hverdage inden den fastlagte afhentning. Der kan kun bestilles en afhentning ad gangen, så der kan ffor eksempel ikke bestilles en række afhentninger resten af året.

App og gratis sms
På app'en Affaldsportal er kundens adresse allerede indkodet, men ellers er bestillingsmåden den samme som på hjemmesiden. På både app'en og på www.fh.dk kan kunder med fordel tilmelde sig en gratis sms- eller emailservice. Dermed kan kunden modtage en påmindelse på sms eller email, når det er tid til at bestille afhentning af storskrald og haveaffald.

- Den nye afhentningsordning giver et serviceløft, da det bliver muligt at få afhentet haveaffald og storskrald oftere end i dag. Samtidig vil det gavne både økonomien og miljøet, da vi med bestilling på fastlagte datoer undgår forgæves kørsel med halvtomme vogne. Det var ellers tilfældet på mange veje med den gamle ordning, da langt fra alle kunder benyttede sig af muligheden for at stille udtjente møbler, brugte køleskabe eller andet storskrald eller haveaffald ud til afhentning, siger Per Tærsbøl, bestyrelsesformand i Forsyning Helsingør.

Det er pt mindre end 10 procent af husstandene, der stiller haveaffald eller storskrald ud til afhentning.

Allerede i dag fungerer der en bestillerordning for afhentning af haveaffald og storskrald for dele af kommunen. Det gælder husstande i bykernen og i landdistrikterne. Med den nye ordning bliver det alle hustande i kommunen, der skal bestille afhentning på fastlagte datoer. Har kunden ikke bestilt afhentning, bliver haveaffald og storskrald ikke hentet.

Gennem foråret vil Forsyning Helsingør køre en informationskampagne, der skal gøre kunderne opmærksomme

på de nye afhentningsregler - og hvordan de konkret kan tilmelde sig ordningen.

De nuværende regler fungerer indtil 1. maj.

grafik køb billede