15. juni 2021
Sådan ser den overordnede bebyggelsesplan ud for området. Bemærk blandt andet den nye vejforbindelse mellem Rønnebær Allé og Haderslevvej. Illustration: Helsingør Kommune.
gallery icon

Se billedserie

Sådan ser den overordnede bebyggelsesplan ud for området. Bemærk blandt andet den nye vejforbindelse mellem Rønnebær Allé og Haderslevvej. Illustration: Helsingør Kommune.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 60 ville høre om stor biograf-bydel med boliger i syv plan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

60 ville høre om stor biograf-bydel med boliger i syv plan

Trafikken i den nye »Cinemaby« ved Rønnebær Allé med bygninger i op til syv etager og op imod 700 boliger var et emne, som optog deltagerne på digitalt borgermøde i aftes.

Helsingør - 07. april 2021 kl. 05:05
Af Andreas Norrie

Interessen har været overraskende stor til årets indtil videre tre store digitale borgermøde på tjenesten Zoom, som kommunen har stået bag.

arrow Læs også: Her vil der først blive bygget i bydel med 700 boliger

Det første handlede om planerne om to faste HH-forbindelser og det andet om klima og biodiversitet.

Tirsdag aften fulgte endnu et digitalt velbesøgt om møde med cirka 60 delatgere, som handlede om forslaget til en visionsplan for Cinemabyen, der dækker det store område mellem Kongevejen, Rønnebær Allé Haderslevvej og Fredericiavej, der som formanden for By-, Plan- og Miljøudvalget, Christian Holm Dontatzky(R), i sin indledning konstaterede i dag ikke er et område, der hører til Helsingørs smukkeste.

Han understregede også, at der var god mulighed for at gøre sin indflydelse i gældende i høringsprocessen, som løber frem til 15. april.

Visionsplanen skal endeligt vedtages i juni, og skal derefter danne grundlag for lokalplanerne for de forskellige byggerier i det gamle erhvervsområde. En lokalplan tager derefter oftest mellem 10 måneder og et år. For området har nemlig flere forskellige ejere og ejendomsudviklere. Blandt de største er CORE Bolig X, der ejer den gamle småkagefabrik ved Fredericiavej, Sophienberg Gruppen, som ejer Ford-Grunden ud til Fredericiavej samt KP Development, som ejer Forsyning Helsingørs gamle bygninger på Haderslevevej samt bygningerne omkring Cinema Center.

Højde og omgivelser

Arkitekt Dorte Lindholdt fra kommunens afdeling BYLAB forklarede først på mødet om tankerne bag projektet, hvor bebyggelsesprocenten undervejs er blevet sat ned fra 100 til 80, men som stadig vil have et klart bymæssigt og urbant præg. Således bliver det enkelte steder længst ved fra de omkringliggende villakvarterer på Jyllands-vejene muligt at bygge i op til 7 etager. Mere præcist blev der på møde fremlagt plancher, som viste, at de højeste huse kunne opføres mellem biografen og områdets sydligste sø. I alt kan der bygges op til 700 boliger alt efter, hvor stor del plads, som der bliver sat af til liberalt erhverv.

- Visionen er, at der mask bliver bygget i to til tre plan ud mod de eksisterende boliger, sagde hun.

Den nye bydel betyder også mere trafik, og for at skabe mere plads til grønne arealer er det bestemt, at 40 procent af parkeringspladserne skal placeres i terræn.

I forhold til trafikken er det bestemt, at bebyggelserne skal have forskellige indkørsler, og området kun vil få en gennemgående vej med plads til biler fra Rønnebær Allé til Haderslevvej.

- Der skal ikke være tale om en smutvej, og den tænker vi bliver med ét spor, så man skal holde tilbage for hinanden. Det er med udgangspunkt i begrebet »shared space«, hvor bilerne skal dele pladsen med andre trafikanter, sagde Lindholdt.

Fra villavej til gennemfartsvej

Trafikløsningen bekymrer imidlertid mange beboere i Jyllandskvarteret. Det kom frem under mødets mange spørgsmål.

Blandt andet frygtede en borger fra Viborgvej for yderligere gennemkørende og hurtig trafik. Problemet var endda allerede tilstede. Borgeren efterlyste også initiativer til fartdæmpning.

Samme melding lød fra beboere på Fredericiavej. Her er der allerede betydelig utilfredshed med, at vejen netop bliver brugt til gennemfartsvej fra Rønnebær Allé til indre by.

Endelig blev der spurgt om, hvorvidt man overhovedet havde lavet en beregning af den øgede biltrafik på nabovejene, hvoraf mange er almindelige smalle villaveje.

En egentlig beregning har kommunen ikke fået lavet. Der findes kun en beregning af trafikken fra den kommende REMA 1000, som får udkørsel til Rønnebær Allé.

- Trafikken vil stige på de omkringliggende veje, men nøjagtig, hvor meget ved vi ikke. Men vil gerne se på fartnedsættelser og andre tiltage på nabovejene, sagde Thomas Gjerulff fra kommunens afdeling for Trafik & Byrum.

Trafikplanlæggeren ville også gerne se på muligheden for at måle hastighederne på eksempelvis Viborgvej.

Vil gerne have handel

Der blev også spurgt til muligheden for butikker i området.

Udover den omtalte REMA vil der potentielt være mulighed for yderligere dagligvarehandel og et par mindre butikker. Teamleder Dennis Larsen fra BYLAB forklarede dog, at der udelukkende var tale om et lokalcenter, og der ikke skal være tale om handel, som går udover Helsingørs indre by, som man er tæt på.

KP Developments Uffe Dreiser, som er direktør for Cinemaby-projektet, så gerne forskellige former for liberalt erhverv og handel.

- Vi bakker op om planerne om et bytorv foran biografen, og kunne forestille os at gøre plads til for eksempel en bagerbutik til glæde for området, sagde han.

Kan flytte ind om tre år

Og hvornår sker der så noget rigtigt i området.

Her lød svaret fra KP-Development, at der nok tidligst ville ske noget hos dem i sommeren 2022.

Morten Munkager Knudsen fra Core Bolig X, som nok er det selskab, der er længst med et konkret projekt med private lejeboliger, håbede at de første beboere kunne flytte ind om tre år fra nu.

Man kan sende bemærkninger til forslaget til og med den 15. april til bylab@helsingor.dk

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?