10. april 2020
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Corona-hjemmearbejdsplads: Seks tips til at arbejde effektivt, når man er sendt hjem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Corona-hjemmearbejdsplads: Seks tips til at arbejde effektivt, når man er sendt hjem

En del danskere er allerede i karantæne derhjemme, fordi de har været i kontakt med corona-smittede personer. Andre arbejder hjemme, fordi virksomheden ønsker at bremse corona-smitten. Her er seks tips, der kan få arbejdet og kontakten til kolleger til at fungere, når man er sendt hjem.

Opdateret 17. marts 2020 kl. 09:23
Heden - 17. marts 2020 kl. 08:30
Af Heden Midtsjællands Avis
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

At arbejde hjemmefra øger den enkelte medarbejders produktivitet, men det giver også udfordringer, når alle pludselig skal arbejde hjemmefra i 14 dage for at reducere spredningen af corona.
Det har man også mærket hos Dropbox, som leverer online-samarbejdsværktøjer. Virksomheden sendte alle 3.000 ansatte hjem for en uge siden pga. corona. Christopher Sander, der er nordisk chef hos Dropbox, har samlet en række tips til hvad man gør, når alle medarbejdere pludselig arbejder hjemmefra hele tiden - i stedet for en gang imellem.

1. Fortsæt med at kommunikere, men minimér afbrydelser
Effektiv kommunikation er vigtig for meget produktive teams, der samarbejder, og det bliver endnu vigtigere, når du arbejder med kolleger fordelt på mange private hjem. Men takket være mange forskellige kommunikationsværktøjer - fra videokonferenceløsninger til chat-apps - er det nemmere end nogensinde før at holde forbindelsen til dit team uden at forlade din stue. Men husk at bevare koncentrationen, og undgå for mange unødvendige forstyrrelser fra kolleger, så du fortsat kan være effektiv. Bare et par forstyrrelser under en times koncentreret arbejde kan få effektiviteten eller kvaliteten til at falde markant.

2. Hold dig synkroniseret uden forhindringer
Når alle kolleger arbejder hjemme, og deadlines rykker tættere på, vil der være en del beslutninger, der skal træffes hjemmefra.
Heldigvis er der masser af værktøjer, der kan hjælpe med at træffe beslutninger og sikre, at man kan levere, uden man behøver at være fysisk tilstede. For eksempel kan alle i ens afdeling eller team få adgang til og redigere de samme filer, uanset hvor de er - uden at blive frustreret over at sende vedhæftede filer frem og tilbage, oprette forbindelse til virksomhedens VPN eller holde styr på forskellige versioner. Dermed kan alle bidrage og byde ind og holde projekter i gang uden forstyrrelser.

3. Hav fokus på resultater - ikke møder
Tillid er det vigtigste, når alle kolleger sidder spredt i villaer og lejligheder. Når alt kommer til alt, er produktiviteten ikke altid højere på kontoret. For at få fjernarbejde til at fungere har vi brug for de rigtige ledere, de rigtige værktøjer og masser af tillid. Mere end nogensinde før er der brug for samarbejde og gennemsigtighed på tværs af arbejdspladsen - og det er her, teknologien kan hjælpe os. Derfor skal man opfordre ens kolleger til at dele opdateringer og resultater, når de arbejder hjemmefra - for eksempel ved hjælp af online- kommunikationsværktøjet Dropbox Paper, som man kan bruge gratis i 30 dage, mens coronaviruset raser. Samlet set handler det ikke kun om at benytte den rigtige teknologi - men om at have den rigtige tankegang. Når man er opmærksom på, hvordan man kommunikerer, kan fjernarbejde være endda meget effektivt.

4. Planlæg regelmæssige indtjekninger
Regelmæssige 1:1-møder over telefon eller video er vigtige, og man kan justere frekvensen efter behov. Hos Dropbox er vi nødt til at mødes oftere, når vi alle arbejder hjemmefra, end da vi jævnligt kom på kontoret.

5. Overkommunikér
Uden samtaler ved kaffemaskinen og statusmøder på kontoret er det nemt at gå glip af nye beslutninger og opdateringer. Derfor kontakter vi vores medarbejdere via mange kanaler, så de ikke føler sig ude af loopet. Derfor kommunikerer vi mere end under normale omstændigheder. Vi har særlig vægt på at kommunikere, hvordan virksomheden kører og giver medarbejderne vigtige instruktioner i tilfælde af en nødsituation.

6. Vær mere fleksibel med arbejdstiden
Vi forventer både at opretholde produktivitetsniveauet, men også at nogle medarbejderes arbejdstid kan skifte, når det fysiske kontor mangler, da det er dét, indrammer arbejdsrytmen fra 9-17. Når man arbejder hjemmefra, kan det påvirke børnepasning og andre ansvarsområder, så medarbejderens produktive arbejdstid bliver forskubbet. Vi opfordrer alle til at udvise adfærd, så de udfører deres arbejde bedst muligt og respekterer kollegernes behov, når de samarbejder om projekter.

Tip os

57522288


heden@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk