25. oktober 2020
Oversigtsbillede af den nye omfartsvej. De røde markeringer er de allerførste etaper, der forventes færdige inden årsskiftet. Der er indtil videre afsat penge til at føre vejen frem til Ørningevej, og det forventer man at være færdig med inden udgangen af 2021. Dog er det ikke endeligt besluttet, om det skal være en rundkørsel, der skal forbinde omfartsvejen med Ørningevej. De sidste etaper, som skal føre vejen helt til Ryeskovvej, er der endnu ikke truffet beslutning om. Illustration fra Køge Kommune.
Oversigtsbillede af den nye omfartsvej. De røde markeringer er de allerførste etaper, der forventes færdige inden årsskiftet. Der er indtil videre afsat penge til at føre vejen frem til Ørningevej, og det forventer man at være færdig med inden udgangen af 2021. Dog er det ikke endeligt besluttet, om det skal være en rundkørsel, der skal forbinde omfartsvejen med Ørningevej. De sidste etaper, som skal føre vejen helt til Ryeskovvej, er der endnu ikke truffet beslutning om. Illustration fra Køge Kommune.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 4000 vil bruge den nye omfartsvej ved Borup

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

4000 vil bruge den nye omfartsvej ved Borup

Godt 19 millioner kroner har Køge Kommune sat af til de første etaper af omfartsvejen ved Borup, som skal gå fra rundkørslen ved Vestre Ringvej til Ørningevej. I Borup Borgerforening glæder man sig over, at vejen endelig er en realitet, men er meget imod, at den ikke føres hele vejen til Ryeskovvej på en gang.

Opdateret 18. februar 2020 kl. 10:04
Heden - 18. februar 2020 kl. 08:30
Af Marie Louise Rasmussen

Den har været længe undervejs. Meget længe. Men nu sker det snart. Arbejdet med den nye omfartsvej ved Borup tager sin begyndelse i løbet af et par måneder, og de første etaper – fra rundkørslen ved Vestre Ringvej til de nye boligområder ved Møllebankerne – forventes at kunne tages i brug inden årsskiftet.
Næste etape, der fører omfartsvejen helt frem til Ørningevej, forventes at være færdig inden udgangen af 2021. Indtil den sidste etape, der skal lede trafikken uden om Skovbrynet og helt frem til Ryeskovvej, står færdig, skal bilerne køre ad Ørningevej for at nå Ryeskovvej og videre frem mod Osted og Roskilde.
Kommunen har indtil videre afsat godt 19 millioner kroner til projektet, og det beløb skal dække etaperne frem til Ørningevej. Ser man på de analyser, der ligger til grund for kommunens beslutning om at bruge penge på projektet, vil den nye omfartsvej blive flittigt brugt. Det forventes, at omkring 4000 biler i døgnet vil bruge omfartsvejen. Hvor mange af disse, der er lastbiler, vides endnu ikke.
At tallet kan nå så højt op, har Erik Swiatek, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget i Køge Kommune, et bud på:
”Fordi Hovedvej 6 fra Solrød til Roskilde altid er tæt pakket med biler, kan der være folk, der skal fra Køge Bugt-området til Roskilde og videre vest på, der kører over Borup. Det kan være en af forklaringerne på den meget trafik,” siger han.
Derfor vil omfartsvejen få stor betydning for trafikken ind gennem Borup. Et forsigtigt skøn fra Erik Swiatek lyder på, at mellem halvdelen og to tredjedele af bilerne vil blive ledt uden om byen. Og det vækker glæde hos de borgere i Borup, der i mange år har kæmpet for at få omfartsvejen til en realitet, og i Borup Borgerforening, som siden sin tilblivelse i 2015 også har arbejdet for en omfartsvej.
”Vi er blevet lidt af en gennemkørselsby med alt for meget og alt for tung trafik. Store, tunge lastvognstog kører gennem byen på vej ud til motorvejen, så omfartsvejen er virkelig nødvendig,” lyder det fra Diana Chabert, der er bestyrelsesmedlem i Borgerforeningen.
”Vi er nogen, der bor lige ud til vejen, men det værste er, at vi efterhånden har fået både børnehave, idrætsforening, plejehjem osv. helt ud til den vej, bilerne kører på. Og at skolebørn hver dag går langs vejen til og fra hallen.”

Møder kritik
Ikke alle er dog glade for udsigterne til den nye omfartsvej. På Facebook har der været opslag fra modstandere, som bl.a. frygter, at vejen vil få store konsekvenser for den lille landsby Ørninge med både trafikstøj og lysgener fra en oplyst rundkørsel, som lige nu er på tegnebrættet.
Flere har også sat spørgsmålstegn ved, om Ørningevej overhovedet er gearet til så meget og tung trafik, og ved sikkerheden for de bløde trafikanter, der krydser Ørningevej på vej til og fra Skovbrynet.
Den kritik er Borup Borgerforening meget forstående over for. Her ønsker man at gå i dialog med kommunen og de berørte parter og arbejde på en løsning, der bliver mest mulig spiselig for alle.
”Vi har haft møde med indbyggerne i Ørninge for at høre deres ideer. De er selvfølgelig modstandere, men nu er vejen vedtaget, så vi kan lige så godt slå os sammen for at få den bedste løsning.”
Når det kommer til Ørningevej er meldingen helt klar:
”Vi er virkelig meget imod, at omfartsvejen bliver lavet i etaper. De store lastvognstog kan ikke være på Ørningevej, det er den ganske enkelt for smal til. Så de vil fortsætte med at køre gennem byen, og så er det jo spild af penge. Så de kommer ikke udenom at lave det sidste stykke, og det vil give allermest mening at lave det, mens maskiner og den slags er derude og i gang,” siger Diana Chabert.
Hos Køge Kommune forstår man også godt bekymringerne, og derfor vil man gerne i dialog med borgerne.
”Hvordan omfartsvejen skal forbindes til Ørningevej ligger ikke fuldstændig mur- og nagelfast endnu, så vi vil gerne tale med de berørte, men vi ønsker en dialog frem for beskyldninger og mudderkastning,” siger Erik Swiatek med henvisning til noget af den kritik, der tidligere har været fremført.
Han oplyser, at der skal laves en såkaldt VVM-screening, hvor man vurderer miljøpåvirkningerne af omfartsvejen. Resultatet af screeningen skal offentliggøres, og herefter kan borgerne ønske en mere omfattende undersøgelse, en såkaldt VVM-redegørelse. Det er Klima- og Planudvalget i Køge Kommune, der står for VVM-undersøgelserne og afgør, om VVM-redegørelsen skal laves.
Den sidste del af omfartsvejen – fra Ørningevej til Ryeskovvej – er der ifølge Swiatek nogle tekniske udfordringer forbundet med, bl.a. spørgsmålet om hvor tæt på jernbanen, vejen skal gå, og om den skal føres uden om det lille vandhul ved Skovbrynet. Derfor skal der sættes forskellige undersøgelser i gang, og den endelige beslutning kommer måske til at ligge hos andre:
”Det bliver nok først efter kommunalvalget, så det bliver et nyt byråd, der skal tage stilling til den sidste etape af omfartsvejen,” siger han.

Tip os

57522288


heden@sn.dk

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk