19. juni 2021
Den gamle rundkørsel trak kilometerlange køer, men de bliver nu ifølge Vejdirektoratets beregninger under 100 meter med lyskrydset. 												                         Foto: Niels J. Larsen
gallery icon

Se billedserie

Den gamle rundkørsel trak kilometerlange køer, men de bliver nu ifølge Vejdirektoratets beregninger under 100 meter med lyskrydset. Foto: Niels J. Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nyt lyskryds skal korte kilometerlange køer til 58 meter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt lyskryds skal korte kilometerlange køer til 58 meter

TRAFIK: Vejdirektoratet forventer, at de længste køer i myldretiden vil være 76 meter. Førhen var de syv kilometer.

Halsnæs - 09. juni 2021 kl. 13:10
Af Kasper Daugbjerg Dønbo

Omkring 20.000 biler passerer dagligt gennem Kregme, og det har i årevis givet lange køer både om morgenen og om eftermiddagen. Men de mange bilister kan nu se frem til markant kortere køer. Onsdag eftermiddag blev den intelligente signalstyring i det nye lyskryds bliver slået til, og dermed er den store ombygning af Kregme-rundkørslen fuldendt. Det vil i følge Vejdirektoratets beregninger resulterer i kølængder i myldretiden på mellem 31 og 58 meter på Hillerødvejen og op til 76 meter på Frederikssundsvejen. Det er markant mindre end de maksimale kølængder, som Vejdirektoratet inden ombygningen af rundkørslen beregnede til syv kilometer om morgenen og 2,5 kilometer om eftermiddagen.

- Vi forventer, at det vil være farvel til de lange køer. Man skal stadig forvente lidt kø, men hvis det bliver slemt, så kan vi regulere på de grønne tider, siger Dorthe Hvid, projektleder i Vejdirektoratet.

Udover mindre kø og trafik fra alle retninger, så vil der ikke være nogen markering eller officiel indvielse af det nye lyskryds, selvom det er det største trafikprojekt i Halsnæs i nyere tid.

Krydset i Kregme
  • Den gamle rundkørsel og det nye lyskryds i Kregme er kategoriseret som statsvej og knudepunkt mellem den gennemgående Hillerødvej, Frederikssundsvej og Kappelhøjvej, hvor op mod 20.000 bilister dagligt kører igennem.
  • For at lette trafiksituationen indgik indgik den Venstreledede regering og Dansk Folkeparti i marts 2019 en trafikaftale, som sikrede 22,7 millioner kroner til en ombygning af rundkørslen i Kregme.
  • Fem entreprenører bød siden ind på projektet. Udbuddet blev vundet af M.J. Eriksson A/S med en pris på 9.8 millioner kroner.
  • Med signalanlæg-løsningen ombygges Hillerødvejen, så der både fra øst og vest etableres en højresvingsbane, to ligeud baner samt seperatreguleret venstresvingbane.

- Medarbejderne tænder og tester signalanlægget klokken 13, og herefter er ombygningen - med undtagelse af lidt færdiggørelse - færdig. Men der bliver altså hverken øl, røde pølser eller taler fra borgmesteren, griner Dorthe Hvid.

Indsnævring i fokus

Både borgere og politikere har påpeget, at det egentlig problem er trafikafviklingen efter lyskrydset, når Hillerødvejen på vej id mod Frederiksværk snævrer ind til én bane, hvor der samtidig er ind- og udkørsel til Netto og Circle K. Byrådet har tidligere sendt et høringssvar til Vejdirektoratet og bedt om, at der blev set på muligheden for to spor hen til Thors Bakke, så trafikken ikke klumpede sammen lige efter rundkørslen eller lyskrydset.

Det har ikke indgået som en del af den store krydsombygning, men Vejdirektoratet er klar over problematikken.

- Vi har lovet at kigge på, om der bliver problemer på den strækning og har kigget på forskellige løsningsforslag i den forbindelse. Nu venter vi lige, og ser hvordan trafikken arter sig efter den intelligente signalstyring bliver slået til, siger Dorthe Hvid.

Køerne har selv efter dele af krydset blev åbnet, stadig strukket sig helt ud til afkørslen mod Ølsted, men det skulle gerne være slut, når den intelligente signalstyring i dag bliver slået til. Privatfoto

Grønt i længere tid

De store maskiner gik i jorden i september 2020 og var forsinket allerede fra første skovlfuld, fordi det forberedende arbejde blev forsinket af coronapandemien. Det har rykket projektets oprindelige slutdato fra december 2020 til juni i år.

I slutningen af maj fik trafikanterne dog en forsmag på, hvad der venter. Her kunne de forlade den midlertidige omfartsvej gennem Kregme, da dele af krydset åbnede med tidsindstillet signalstyring. Siden har avisen både hørt fra borgere, der mener, at trafikken allerede glider lettere, men også set billeder af bilkøer, som strækker sig ud af Kregme, forbi afkørslen til Ølsted og ind i Hillerød Kommune. Kappelhøjvej har dog stadig været lukket for trafik, og det er først idag, at der åbnes op for trafik herfra, og at den intelligente signalstyring slås til.

- Mens Kappelhøjvej har været lukket, har vi kørt med et fast signalprogram hele døgnet. Så selvom der ikke kom biler fra en af retninger, så har lyskrydset med faste intervaller skiftet til grønt, siger Dorthe Hvid.

Nu, hvor Kappelhøjvej er færdig, bliver den intelligente signalstyring slået til, og det skulle gerne sikre bedre trafikflow.

- Den intelligente signalstyring betyder, at hvis der ikke er nogen trafik i den ene retning, så vil der i stedet blive grønt i længere tid i de andre retninger, siger projektlederen.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?