{nocache:1ac2bb32a5b6abe1667c3e6ff037f935#0}
23. april 2018
Daniel Juul Simonsens sociale engagement og alternative metoder til læring fik Ida Kær Mønge til at indstille sin tidligere lærer på Frederiksværk gymnasium og HF til Politikens Undervisningspris. Foto: Allan Nørregaard
Daniel Juul Simonsens sociale engagement og alternative metoder til læring fik Ida Kær Mønge til at indstille sin tidligere lærer på Frederiksværk gymnasium og HF til Politikens Undervisningspris. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nomineret lærer: Jeg er fantastisk rørt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nomineret lærer: Jeg er fantastisk rørt
Halsnæs - 13. april 2018 kl. 13:35
Af Anna Egeris Karstofte
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det var i løbet af hans egne gymnasieår, at Daniel Juul Simonsen fandt ud af, at han ville være gymnasielærer.

- Jeg synes, det var de tre fedeste år, jeg er stadig misundelig, når jeg ser 3g'erne køre vogntur, siger Daniel Juul Simonsen, der underviser i historie og religion på Frederiksværk gymnasium og HF.

Nu gør han sit, for at hans elever får den bedste gymnasietid - og det lader til at være lykkedes for ham.

Han blev nemlig for nyligt indstillet til Politikens Undervisningspris af to af sine tidligere 3g-elever, og det har rørt ham dybt.

- Man kan ikke blive andet end enormt stolt og en lille smule genert, når man får sådan en indstlling. Jeg synes, det var enormt sødt, og jeg er fantastisk rørt over, hvad der er blevet sagt, forklarer han og smiler til sin tidligere elev Ida Kær Mønge, der sidder ved siden af ham.

Ida Kær Mønge er en af de to elever, der har indstillet Daniel Juul Simonsen til prisen - og begrundelsen går blandt andet på hendes tidligere religions- og historielærers sociale engagement og alternative metoder til indlæring.

- Jeg hørte allerede om undervisningsprisen i 1g, og da den dukkede op igen for nyligt, vidste jeg, at jeg skulle nominere Daniel. Han har gjort gym-tiden helt speciel ved at være en, man kender, og som man er tryg ved. Man kunne altid snakke med Daniel, om det var i forbindelse med musicalen, på studieturen til Rom eller til festerne, forklarer Ida Kær Mønge, der blev student sidste sommer.

Og når man spørger Daniel Juul Simonsen, der står for skolens musical, er det ikke tilfældigt, at han bruger meget tid på netop det sociale.

- Det pædagogiske og det menneskelige ved at være lærer er klart det vigtigste for mig. Gymnasietiden er en vild brydningstid, hvor eleverne starter som små putter og ender med at blive voksne mennesker, forklarer Daniel Juul Simonsen, der selvfølgelig også lægger vægt på det faglige.

Ida Kær Mønge husker tydeligt en religionstime, hvor en klassekammerat spillede en sæl i forbindelse med et skuespil, eleverne opførte over en kompliceret tekst. Og denne måde at lære på er hun stor tilhænger af.

- Det gør undervisningen meget mere kreativ. Jeg tænker mere over en tekst, når jeg opfører den som et skuespil, og så er det jo også sjovt, at se hvordan de andre har fortolket teksten, forklarer hun.

At eleverne forstår, er da også et af Daniel Juus Simonsens formål med at inddrage skuespil, tegning og andre kreative aktiviteter i undervisningen.

- Man skal nå fra A til B for at forstå både religiøse og historiske tekster. Den transport kan man så gøre mere eller mindre sjov, og det gode ved at fortolke en tekst kreativt er, at man er nødt til at forstå den for at kunne gøre det, forklarer Daniel Juus Simonsen.

Vinderne af Politikens Undervisningspris bliver kåret den 2. maj, men Daniel Juul Simonsen er allerede ovenud tilfreds.

- Jeg er fuldstændig ligeglad med, om jeg går videre. Det, at de har nomineret mig, er allerede fuldstændig fantastisk, siger han.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk