20. oktober 2021
Den ny gangbro over kanalen i Frederiksværk blev lagt på plads sent torsdag aften. Den nyanlagte stenkant giver et godt billede af, hvordan kanalkanten på den modsatte side af kanalen kommer til at se ud. Foto: Thomas Quvang.
Den ny gangbro over kanalen i Frederiksværk blev lagt på plads sent torsdag aften. Den nyanlagte stenkant giver et godt billede af, hvordan kanalkanten på den modsatte side af kanalen kommer til at se ud. Foto: Thomas Quvang.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En lidt kortere stenkant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En lidt kortere stenkant

I stedet for 99 meter ny stenkant på kanalens østside, anlægges 89 meter - det gør projektet knap 1,9 mio. kroner billigere

Halsnæs - 01. februar 2021 kl. 15:27
Af Kim Larsen

Et enigt økonomiudvalg anbefalede på sit seneste møde byrådet at give en tillægsbevilling på ca. 7,8 mio. kroner til en ny kanalkant i kampesten fra Nordtorvet til Nørregade 19 - en strækning på ca. 99 meter.

Men da økonomiudvalget et par dage senere besøgte åstedet (!), stod det klart, at en lidt kortere kant med kampesten frem til Agatbroen vil være fuldt tilfredsstillende - og næsten 1,9 mio. kroner billigere.

Det var derfor denne ca. 10 meter kortere stentkant, som udvalget ende med at anbefale byrådet at finde 5,9 mio. kroner til.

"En rigtig fin løsning"

"Fundering og fundament vil være dyrere at anlægge, fordi den nuværende betonkant skal graves væk, og der skal lægges nyt fundament længere nede i jorden," forklarede borgmester Steffen Jensen (S) på torsdagens byrådsmøde og fortsatte:

"I økonomiudvalget var vi enige om, at vi ikke vil gøre noget halvt færdigt. Også fordi fonde har lagt rigtig mange millioner i projektet. Så må Halsnæs lægge de penge i, så vi betragtes som en god samarbejdspartner også fremover, når vi f.eks. skal i gang med Arctic Center."

"Nu laver vi kantstrækningen færdig til broen - de sidste par meter er meget dyre og vanskelige at komme til," lød det fra borgmesteren.

"Det er en rigtig fin løsning, der lægges op til," sagde udvalgsformand Helle Lunderød (S), som også fremhævede, at en sådan investering vil betyde meget for kommunens 'credibility' i forhold til samarbejdspartnere.

En dyr men nødvendig løsning, lød det fra Steen Hasselriis (V):

"Det er et rigtigt vigtig projekt. Det er mange ekstra penge, men vi kan ikke stoppe her," sagde Steen Hasselriis (V) og fortsatte:

"Man kan tænke scenariet, at vi ikke gjorde det - og skidtet faldt sammen. Så ville man komme bagefter og sige: Hvad er det for nogle tumper, der sidder i byrådet?"

Anja Rosengreen (SF): "6 mio. til en kajkant? Det er ingen hemmelighed, at vi har haft nogle overvejelser. Men det er nok nu eller aldrig, hvor vandet er ude af kanalen og maskinerne er på plads. Vores bekymring går på alt det andet, man kunne få for de penge."

Torben Hedelund (S) opsummerede problematikken på denne bramfri måde:

"Det er virkelig dyrt at lave den stenkant over til broen. Men kanten ligner lort, og den er ved at skride sammen, så det er det eneste rigtige at gøre. Heldigvis er det en engangsudgift."

Også Thue Lundgaard (EL) og Walter Christophersen (DF) tilsluttede sig, og dermed var det et enigt byråd, som vedtog en tillægsbevilling på 5,9 mio. kroner til 89 meter ny kanalkant i beton og kampesten.

Rejser du til udlandet i år?