26. januar 2021
Risiko for ringere togbetjening i Halsnæs, lyder det fra flere sider. Arkivfoto
Risiko for ringere togbetjening i Halsnæs, lyder det fra flere sider. Arkivfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trafikbesparelser: "Vil ramme Halsnæs hårdt"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikbesparelser: "Vil ramme Halsnæs hårdt"
Halsnæs Avis - 04. april 2020 kl. 11:08
Af Anders Nordstrand

I et sparekatalog fra Movia til Region Hovedstaden er oplistet tre scenarier for besparelser på bus- og togdriften for at modvirke en budgetoverskridelse på 20 mio. kroner.

Sparekatalogets forslag vedrørende Frederiksværkbanen vil betyde nogle markante forringelser for togpassagererne, mener byrådsmedlem Thomas Møller (V).
"Ingen af de tre scenarier med besparelser på 10, 15 eller 20 mio. kroner vil være acceptable for Halsnæs, da forslagene ganske vist vil betyde flere hurtigtog, men det vil også betyde at toget ikke stopper på mange af stationerne, samtidig med at betjeningen forringes i weekenden," siger han efter at nærlæst sparekataloget, hvor det fremgår, at halvtimesdriften droppes på Frederiksværksbanen hele weekenden, ligesom der på hverdage skal køre to hurtigtog og kun et stoptog i timen på strækningen. I dag er der på hverdage pr. time et hurtigtog samt to afgange, der stopper ved alle stationer.

"Det betyder ringere betjening af nogle af vores små stationer, mens de større stationer tilgodeses til glæde for nogle passagerer - samlet set synes jeg det er en markant forringelse og vil ramme Halsnæsborgerne hårdt, når vores kollektive trafik bliver dårligere. Det er ikke godt for vores lokalområde. En af årsagerne er, at den københavnske letbane er blevet dyrere, men det skal ikke tørres af på os. I Venstre Halsnæs vil vi arbejde for, at forringelserne droppes," siger Thomas Møller.

"Helt urimeligt"

Byrådsmedlem Anja Rosengreen (SF), formand for miljø- og planudvalget, skriver på Fri Politisk Debat Halsnæs: "Det er helt urimeligt, at vi skal financiere letbanen og metroen i København, ved at skære vores i forvejen tynde betjening i yderområderne. Hvis der kun er timedrift på stationer som fx Dyssekilde, hvor rigtig mange borgere netop ønsker at transportere sig bæredygtigt, bliver det jo umuligt at passe et job uden bil," fortæller hun og nævner at der ligger skoler ved nogle af de mindre stationer, som risikerer at få færre afgange: Efterskolen NNY ved Østerbjerg og FGU Nordsjælland Hanehoved.
"Hvis dette forslag bliver vedtaget, får vi blot endnu mere privatbilisme og trængsel på vores veje," skriver Anja Rosengreen og håber, at borgere vil fortælle deres holdninger til politikere i regionsråd og folketing.

Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?