10. august 2020
Inge Hansen, Vinderød, kan ikke kan forstå, at Movia ikke kan finde en løsning, så ældre uden internet kan komme til at bestille og betale for Flexture - også i denne coronatid. Foto: Kim Larsen.
Inge Hansen, Vinderød, kan ikke kan forstå, at Movia ikke kan finde en løsning, så ældre uden internet kan komme til at bestille og betale for Flexture - også i denne coronatid. Foto: Kim Larsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ældre uden internet må blive hjemme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ældre uden internet må blive hjemme

For at reducere smittespredning med corona-virus, tager Flextrafik pt. ikke mod kontanter - det er et stort problem for ældre uden internet

Halsnæs Avis - 31. juli 2020 kl. 12:05
Af Kim Larsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

TRANSPORT I snart fem måneder har mange ældre været udelukket fra at bruge Flextrafik. For at reducere smittespredning med corona-virus har Movia nemlig midlertidigt fjernet muligheden for at betale med kontanter på en Flextur. Og der er heller mulighed for at betale med dankort i bilerne.

arrow Læs også: "Ufleksibel Flextrafik"

I stedet skal både bestilling og betaling af Flextur foregå på hjemmesiden movia.flextrafik.dk.

Det kræver naturligvis, at man har internet. Og det er der mange ældre, som ikke har.

En af dem er Inge Hansen (93 år), som bor på Nattergalen, Vinderød:

"Vi er nærmest spærret inde på femte måned. Bus 328 kører jo ikke omkring her mere, og nu kan vi heller bruge Flextrafik, os der ikke er på nettet."

"Der sidder mange rundt omkring, der ikke kan komme ud af døren. De trænger måske til at komme til fodlæge eller til frisør og få ordnet håret," siger Inge Hansen og tilføjer:

"De bliver inaktive. Og ensomhed, som i forvejen er et problem for mange, det bliver jo ikke bedre af, at du ikke kan komme nogen steder."

"Når jeg skal ud og handle eller noget, så må jeg ringe til min søn og få ham til at bestille og betale på nettet - og så afregne med ham bagefter."

"Men jeg vil gerne være mig selv og ikke være afhængig af nogen," forklarer Inge Hansen, som i denne tid handler ind for 14 dage af gangen, når hun endelig er af sted.

"Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan finde en løsning. Jeg har ringet og talt med Movia, de ved godt, der sidder mange ældre rundt omring, som ikke kan komme ud."

Movia-svar

Halsnæs Avis har forsøgt at få et interview i stand med en repræsentant fra Movia, men Movia ønsker kun at kommunikere på skrift.

Halsnæs Avis har derfor i en mail refereret avisens samtale med Inge Hansen, om at hun ikke kan forstå, at Movia ikke kan finde en løsning, så ældre uden internet kan komme til at bestille og betale for Flexture - også i denne coronatid.

Avisen stiller spørgsmålet:
"Er Movia opmærksomme på problemet, og hvad vil man gøre for at løse det?"

Camilla Struckmann, kommunikationsdirektør i Movia, svarer:

"Covid19 har sat os alle i en helt ekstraordinær situation. Vi er opmærksomme på, at vi har at gøre med særligt en ældre kundegruppe, som kan have vanskeligt ved det digitale. Vi er lykkedes med at hjælpe ekstraordinært mange borgere godt over på den digitale selvbetjening, og vi hører også, at mange får god hjælp af deres familie, venner eller pårørende. Det er dejligt at konstatere i disse helt særlige tider. "

"I Movia skal vi passe godt på vores kunder, men vi skal også passe godt på vores chauffører. Derfor gælder der stadig corona-regler i flextrafikken, så vi undgår unødig smitterisiko ved tæt kontakt mellem chauffører og kunder. Og derfor tager vi ikke imod kontanter. Vi er kede af, at det for nogen har en negativ konsekvens, og vi gør, hvad vi kan, for at hjælpe de ramte borgere så godt vi kan," svarer Camilla Struckmann.

Hun gør samtidig opmærksom på, at man faktisk stadig kan bestille en flextur telefonisk i særlige tilfælde:

"Det gælder følgende fem formål: Indkøb, lægebesøg, begravelse, hjemtransport fra aflastning og genoptræning. "

Det medfører et opfølgende spørgsmål, som igen må sendes på mail:

"Hvordan foregår betalingen så?"

"Betalingen foregår pr. faktura, som kunden får tilsendt. Fakturaen kan betales med en bankoverførsel," svarer Movia tilbage.

Hvilket fører til endnu et opfølgende spørgsmål, som igen må sende på mail:

"Hvis man skal betale en sådan telefonbestilt Flextur pr. faktura med en bankoverførsel, så kræver det vel enten: 1. at man har internet eller 2. at man tager en tur omkring banken?

Og så er den ældre uden internet vel lige vidt?"

Movia svarer:
"Det er korrekt, at fakturaen enten kan betales via netbank eller i banken."

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?