31. juli 2021
Sådan kan veterantogscenteret komme til at se ud.
gallery icon

Se billedserie

Sådan kan veterantogscenteret komme til at se ud.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Store planer tilbage på sporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Store planer tilbage på sporet
Gribskov - 29. november 2019 kl. 17:48
Af Karl Erik Frederiksen

Nye signalsystemer på banerne fik Nordsjællands Veterantog til at holde igen med planerne om et stort veterantogscenter i Græsted, men nu kommer planerne op af skuffen igen, skriver Frederiksborg Amts Avis lørdag.

arrow Læs også: Højtflyvende planer i byrådet: Eventplads for hele Nordsjælland

Flere gange siden 2013 har der i Frederiksborg Amts Avis stået, at nu er planerne om et veterantogsmuseum og -center i Græsted på skinner. Planerne går blandt andet ud på at opføre en stor hal, hvor foreningen Nordsjællands Veterantog i samarbejde med blandt andet Nordisk Jernbaneklub, der i dag har hjemsted i Gedser, kan udstille nogle af de mange fine gamle togvogne og lokomotiver, som de råder over.

Da planerne blev offentliggjort første gang, så formanden for Nordsjællands Veterantog Michael Randrup meget optimistisk på mulighederne for at få fondsstøtte - og på, hvor hurtigt planerne kunne realiseres. Faktisk skulle centeret allerede nu være taget i brug på kanten af Græsted Eventplads som en af Nordsjællands store attraktioner.

Status er, at den byggetilladelse, som foreningen fik af Gribskov Kommune i 2013, er udløbet. På det sted, hvor hallen ønskes opført, ligger masser af sveller, skinner og sporskiftere og venter på at blive brugt til et skinneanlæg i og uden for den hal, man vil opføre. Fra det sted og ind på Græsted Eventplads er der desuden nu anlagt et sidespor på knap 100 meter med forbindelse til Lokaltogs skinnesystem. Bortset fra en bevilling på 800.000 i 2014 fra det daværende folketings pulje til grøn trafik, er der ikke nogen, som har givet økonomisk støtte til planerne.

- Men nu er vi endelig klar til at gå i gang for alvor. I næste uge vil udvalgte fonde og sponsorer få forelagt et prospekt med vores planer, som vi stadig mener, det er realistisk at få gennemført, siger formanden for Nordsjællands Veterantog Michael Randrup.

-Der er mange årsager til, at det hele blev forsinket. Den væsentligste er, at vi blev kastet ud i nye udfordringer, som fjernede vores største indtægtskilde, muligheden for at tjene penge ved at køre med passagerer på de fleste strækninger.

- Det skyldes, at Banedanmark i 2015 indførte nye signalsystemer på banerne. Alle signaler og sporskift styres nu digitalt. Derfor skal der i hvert eneste lokomotiv være installeret en speciel computer. Disse systemer satte en stopper for al kørsel med veterantog på hele Kystbanen, S-togsnettet og alle linjer fra København og syd på. For eksempel har vi gennem mange år arrangeret juleture fra København til Gribskov, hvor passagererne kunne købe et juletræ med hjem, og vi har haft kørsler med gæster til firmafester, bryllupper m.v. Indtægterne fra disse kørsler skulle have været en del af vores eget bidrag til det veterantogscenter, som vi stadig mener vil kunne trække mange tusinde besøgende til Græsted. I forvejen er det omkring 60.000, som på et år når at deltage i vores kørsler og arrangementerne på Græsted Station.

- Jeg har brugt ufatteligt mange timer på at forhandle med og deltage i møder med blandt andet Banedanmark for at få lov til, at vi montere disse computere i veterantogene. Det ser nu endelig ud til at lykkes. Derfor kan vi nu begynde at bruge kræfter på veterantogscenteret i Græsted. Selv om vi forventer at få tilladelsen, så går der fortsat et stykke tid, inden vi selv kan bidrage til opførelsen med særlig mange penge. Computerinstallationerne, der skal bruges til signalsystemet, koster omkring fem millioner kroner pr. lokomotiv. Man kan ikke bruge et bærbart system, så det samme udstyr kan bruges i flere lokomotiver, siger Michael Randrup.

Udover arbejdslønnen, som de omkring 200 aktive medlemmer yder, når de pudser, renoverer og kører med de gamle tog, er der intet gratis eller billigt, når det drejer sig om veterantog. Det cirka 100 meter lange sidespor, som blev lagt på eventpladsen i Græsted i 2017 kom for eksempel til at koste 3,2 millioner kroner.

- Når et sidespor skal have forbindelse til det øvrige skinnesystem, må vi ikke selv lave arbejdet. Det skal udføres af særligt godkendte entreprenørselskaber. Vi kan heller ikke benytte gamle manuelle sporskiftere, men kun nye, som kan styres digitalt. De koster 750.000 kroner pr. styk, så det kan hurtigt løbe op. De skinner, der skal lægges på det interne anlæg i selve centeret, må vi selv lægge, så der bliver det lidt billigere.

Nordsjællands Veterantog har holdt til på Græsted Station siden 1990. Siden overtagelsen har foreningen fået stationsbygningen renoveret for over to millioner kroner. Den har på stationens vestside fået opført en stor værkstedshal, hvor togene renoveres og vedligeholdes. Det er ikke muligt for klubben at udvide mere på den side af stationen. Derimod kan der på østsiden opføres en hal i »stationsforstanderens gamle have« med fire parallelle spor.

Selve hallen skal i følge projektbeskrivelsen, som nu forelægges udvalgte fonde, have en størrelse på 20x47 meter - cirka 15 kvadratmeter mere end en håndboldbane. Entreprenøren, der skal opføre hallen er også fundet. Det er firmaet Vesti Olsen A/S i Tølløse.

- Det er det firma, som har opført Sporvejsmuseet i Skjoldnæsholm. Det er netop sådan, at vi forestiller os det i Græsted.

Klubben har tidligere oplyst, at det vil koste et sted mellem 15 og 20 millioner kroner at opføre centeret. Denne gang vil man ikke sige noget om den endelige pris.

- Vi vil ikke risikere, at vi fra en fond får at vide, at de giver et bestemt beløb, hvis vi selv kan finansiere resten. Hvis vi så stadig har svært ved at selv skaffe penge, vil det jo aldrig blive til noget. Derfor ønsker vi at opføre det i etaper efterhånden, som vi finder sponsorer, siger Michael Randrup.

arrow Kommune vil overtage eventplads
20. maj 2020 kl. 17:30 Opdateret: kl. 17:30
arrow Fond og selskab bag stor eventplads mangler penge
08. november 2019 kl. 03:23 Opdateret: kl. 14:49
arrow Stor eventplads næsten uden events
30. oktober 2019 kl. 19:05 Opdateret: kl. 15:50
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?