
Frisørleg, hygge og skovtur akkompagneres af bordtennisboldes gentagne hoppen og et brus af børnestemmer i Helsinge Realskoles SFO.
Skolefritidsordningen ånder alt andet end en normal formiddag, for børnene plejer at være bænket i klasserne på det her tidspunkt.
Men på grund af lærerlockouten har skolen aflyst alle undervisningstimer, og i stedet har halvdelen af de cirka 400 indskolingselever tid til at lege sammen under pædagogernes og de lærere, der ikke er organiserede i en fagforenings opsyn.
Og det bliver ikke et problem at holde opsyn med indskolingens elever, mener leder af SFO'en Pernille Hossy. For Realskolen har i alt 24 skolepædagoger at trække på.
- Vi har haft pædagogerne med i skolen i ti timer i hver klasse i indskolingen siden i sommer, og det er med til at redde planlægningen, fortæller hun.
30 lærere ud af godt 50 stykker i alt er ramt af lockout, fortæller skoleleder Jeppe Møller Tobberup.
De sidste tyve er ikke organiserede. Alligevel har skolen valgt, at der ikke er nogen, der skal undervise i deres normale skema, mens lærerkollegaerne er smidt på skoleporten.
- Vi skal få det til at fungere nu, men vi skal også have en skole, der fungerer bagefter, siger skolelederen om deres løsning.
- Vi har valgt ikke at have undervisning, men at lave et tilbud for alle, siger Jeppe Møller Tobberup.
Han tilføjer, at det nok er de færreste forældre, der kan bruge to undervisningstimer midt på dagen til noget i forhold til deres arbejde.
Pædagog Mette Serup tænker også, at det ville være mere unfair, hvis det for eksempel kun var en ud af to 2. klasser, der måtte komme i skole, fordi deres lærere ikke var lockout'et af Kommunernes Landsforening.
- På den her måde får alle mulighed for at være her, siger hun.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her
