11. december 2017
Kulturhavnen giver folk oplevelser, som også kan få dem til at shoppe i Gilleleje, mener formanden for Gilleleje Handels - og Turistforening Henrik Magelund.  Foto: Allan Nørregaard.
gallery icon

Se billedserie

Kulturhavnen giver folk oplevelser, som også kan få dem til at shoppe i Gilleleje, mener formanden for Gilleleje Handels - og Turistforening Henrik Magelund. Foto: Allan Nørregaard.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kunderne shopper i byer med liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunderne shopper i byer med liv
Gribskov - 11. oktober 2017 kl. 12:04
Af Karl Erik Frederiksen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Handlen dør ud, hvis ikke byerne selv gør noget for at virke spændende, lyder erfaringen fra Gilleleje. Det kan man læse meget mere om i en artikel i Erhverv Nordsjælland, der udgives af Frederiksborg Amts Avis og Sjællandske Medier.

Artiklen har denne ordlyd:
Først den ene vej, og så den anden vej, kan man i dag sige. Sandt er det, at mange biblioteker, kulturhuse og idrætsfaciliteter for 20-30 år siden blev flyttet ud af bykernerne for at mindske parkerings- og trafikproblemer i city - og at der nu i flere kommuner landet over snakkes om, hvad der kan gøres for at få flere mennesker til at gå på shopping i byernes centrum, hvor specialbutikker af en hver art kan være presset på omsætningen.

I Gilleleje - byen på toppen af den nordsjællandske kystlinje - har man også snakket, for den kendte fisker- og ferieby har også været igennem den klassiske udvikling. For adskillige år siden blev byens bibliotek, museum samt et væld af kultur- og fritidsaktiviteter flyttet ud af den gamle bykerne til nogle kommunalt ejede bygninger - et tidligere plejehjem og et tidligere rådhus - som ikke længere var ideelle til de formål, de var opført til.

I begyndelsen var det godt for alle, men efter nogle år begyndte butiksejerne i byen at kunne mærke konkurrencen fra andre byer. Nu er der tegn på, at udviklingen er vendt. Der er igen mange mennesker, som finder det naturligt at tage til Gilleleje og ose - for at hygge sig og for at se på butikker. En af årsagerne er åbningen af Kulturhavn Gilleleje, mener formanden for Gilleleje Handels- og Turistforening Henrik Magelund, der er medindehaver af design og boligindretningsbutikken Frk. Mage i Gilleleje.

Siden december sidste år, hvor projekt Kulturhavn Gilleleje blev hjemsted for byens bibliotek og dets tilhørende møder og kulturarrangementer samt to biografer, har der været et sandt folkeliv i og omkring kulturhavnen, der ligger midt i den gamle del af byen - tæt på såvel Sjællands største fiskerihavn, Gilleleje Station og byens gamle idrætshal.

Oplevelser
- Allerede i vinter kunne det mærkes på antallet af gæster i byens restauranter og caféer. Deres omsætning er stigende. Det skyldes blandt andet, at de mange mennesker, som kommer til Gilleleje for at gå i biografen, ofte benytter lejligheden til at gå ud i byen og spise eller få en kop kaffe. Det er det samme, som vi andre gjorde tidligere, når vi tog til, enten Helsingør eller Hillerød for at se en film. Nu kommer folk til Gilleleje for at gå i biografen og for at gå ud, og dem, der bor her, begynder at bruge deres egen by på samme måde, som de har brugt andre byer - til oplevelser. De andre aktiviteter i kulturhavnen virker på samme måde. De trækker folk til byen, siger Henrik Magelund.

- Det er i hvert fald klart, at kulturhavnen har haft en positiv betydning for caféer og restauranter. Det er også, hvad vi hører fra indehaverne. Med hensyn til udviklingen for butikkerne er det for tidligt at sige, hvor meget selve kulturhavnen har betydet isoleret set - og hvor meget de øvrige arrangementer i Gilleleje betyder. Det er blevet en by med masser af store events.

- Hele sommeren er her mange turister, men turisterne går ikke på shopping i Gilleleje, hvis ikke de oplever noget, der får dem til at blive i byen. Ud over at vi nu har fået kulturhavnen, så sørger vi selv for også at arrangere en masse, som kan tiltrække folk, hvad enten de er turister eller en del af vores naturlige opland. Samtidig er vi begunstiget af andre grupper, som også arrangerer store events over flere dage. De får også folk til at blive i byen.

-Vi har for eksempel den store byfest Bakkefest, som løber over tre dage, og som i år havde rekord stort antal besøgende. De dage, hvor der er fest, kan vi mærke det i butikkerne. Det same sker under Gilleleje Festivalen, som trækker flere og flere til. I år har vi så været med til at arrangere koncerter og optræden på torvet og andre steder i byen i hele ugen op til festivalen. De mennesker, som det trak til, modvirkede det, som vi gik glip af, fordi de mange regnvejrsdage ikke gjorde det attraktivt at tage på bytur i Gilleleje.

- På samme måde har vi de seneste år haft torvedage både lørdage og torsdage. Senest har vi fået udendørs operakoncerter, og vi har udvidet de gamle kulturnats-arrangementer til en hel kulturweekend. Hver gang vi kan få en enkelt turist eller anden besøgende til at blive i Gilleleje bare nogle timer ekstra, klan det mærkes på omsætningen. Det er vi nødt til at gøre. Ellers tager folk andre steder hen, siger Henrik Magelund.

Kreativ by
Det store arbejde, som Gilleleje Handels- og Turistforening samt andre aktører udfører for at gøre Gilleleje til en spændende by, gør også, at Gilleleje nu er en af kandidaterne til at blive smykket med titlen årets mest kreative by.

Det er en pris, som det digitale detailhandelsmagasin Retail Bulletin står bag for at sætte fokus på, at byernes butikshandel har det bedst, når den er en naturlig del af det, som publikum ellers har at komme i byen for. Sidste år gik prisen til Tønder. Kravet til prismodtagerne er, at byen blandt andet skal være et godt sted at bo og leve i for alle aldersgrupper, at den fx har gode børne- og skoleinstitutioner, sports- og fritidsaktiviteter og kulturelle oplevelser - samt selvfølgelig butikker at gå på shopping i.

Prisen uddeles 16. november. Gilleleje er med i opløbet. Byen er den blandt de otte byer i opløbet Kun én anden nordsjællandsk by - Hillerød - er nået så vidt. De øvrige i opløbet er Ansager med Mariehaven, Holstebro, Ikast, Grenå, Vordingborg og Ebeltoft.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk