20. februar 2018
Lilibeth Cuenca Rasmussen stillede sig op midt på Rudolph Tegners Museum og sendte lyde fra sin krop ud i rummet via elektroder, der reagerer på berøring. Foto: Kim Rasmussen.
gallery icon

Se billedserie

Lilibeth Cuenca Rasmussen stillede sig op midt på Rudolph Tegners Museum og sendte lyde fra sin krop ud i rummet via elektroder, der reagerer på berøring. Foto: Kim Rasmussen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kropslig kunst til Tegners jubilæum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kropslig kunst til Tegners jubilæum
Opdateret 07. juni 2016 kl. 06:20
Gribskov - 05. juni 2016 kl. 09:50
Af Camilla Nissen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En kvinde klædt i sort undertøj stiller sig med koncentreret mine op på et podie midt i Rudolph Tegners Museum. Hendes krop er plastret til med elektroder og ledninger, som skal transmittere lyde fra hendes krop ud i det store rum med Rudolph Tegners enorme skulpturer.

Kvinden er kunstner, hedder Lilibeth Cuenca Rasmussen, og hun er midt i uropførslen af et performancekunstværk med titlen Body Compositions. Hendes optræden er en del af fejringen af 100 års jubilæet for Rudolph Tegners statuepark, og samtidig markerer det åbningen af Nordkystens Kunst Triennale med titlen »Ukendt Landskab« - en stort anlagt kunstbegivenhed, hvor 23 anerkendte danske og internationale kunstnere udfører værker rundt om i Gribskov Kommune, i naturen, på udstillingssteder og andre lokationer. Kunstnerne har selv valgt, hvor de ville udstille, og er inspireret af egnens historie samt det sted, hvor de udstiller.

- Jeg var meget spændt på, hvordan det ville gå. Det er så storslået et rum, og hvordan kan man spille op til Tegner? Så jeg tænkte, at man kunne gøre lyden stor. Det er vanskeligt at skabe så store skulpturer, så derfor har jeg brugt lyd til at gå i dialog med ham, siger Lilibeth Cuenca Rasmussen efter sin optræden lørdag middag, der også handler om vores forhold til kroppen.

- Vi har altid haft et stort fokus på kroppen. Men har vi fået et dårligt forhold til den naturlige krop? Der er en berøringsangst i forhold til den naturlige, nærværende krop, siger hun.

- Så jeg var positivt overrasket over, at nogen turde røre ved mig. Det er grænseoverskridende for publikum. Men min krop blev bare et instrument til sidst, siger hun.

Det nye kunstværk og jubilæet spiller fint sammen, mener direktør for museet, Luise Gomard.

- Det er fantastisk at fejre 100 året med en ny begivenhed. Med så moderne et værk, der er så tidstypisk. Det viser, at museet peger fremad. Det er vigtigt, at få andre kunstnere ind, for de ser Tegners værker i et nyt lys, siger hun og kalder Nordkystens Kunst Triennale for en af de største kunstsatsninger i nyere tid. I alt skal fire kunstnere udstille på Tegners under triennalen, der fortsætter til 1. november.

Lørdag kunne man også opleve performancekunst flere andre steder i kommunen som et led i åbningen af triennalen. Blandt andet det gamle Esbønderup Hospital, hvor Gilion Grantsaan optrådte, ved en sø i Esrum, som Antti Laitinen ville flytte med spande og som afslutning på dagen var der en performance med catwalk fra Dady de Maximo i Remisen i Gilleleje.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk