21. februar 2019
Fremover bliver det nødvendigt at bestille tid, hvis man skal på Borgerservice på Gribskov Rådhus. Foto: Allan Nørregaard.
Fremover bliver det nødvendigt at bestille tid, hvis man skal på Borgerservice på Gribskov Rådhus. Foto: Allan Nørregaard.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ingen Borgerservice uden tidsbestilling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingen Borgerservice uden tidsbestilling
Gribskov - 08. februar 2019 kl. 11:05
Af Camilla Nissen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når man skal have kontakt med Borgerservice i Gribskov Kommune ansigt til ansigt, kræver det tidsbestilling per 1. september. Det har Økonomiudvalget netop besluttet. Ifølge kommunen vil det både betyde bedre service til borgerne, der blandt andet slipper for at stå i kø, og at administrationen vil bruge færre ressourcer. Det viser erfaringer fra andre kommuner.

- Det betyder blandt andet, at de ikke møder op forgæves. Når man bestiller sin tid, får man besked om, hvilken dokumentation, man skal have med, og man er sikker på, at den rette medarbejder er til rådighed. Tidsbestillingen betyder også, at borgerne ikke længere skal stå i kø, men kan planlægge deres besøg, så de kan gå direkte ind, siger centerchef i Center for Borgerservice og Beskæftigelse Peter Steen Olsen og henviser til, at man allerede i dag kan ordne meget via de digitale selvbetjeningsløsninger på for eksempel www.borger.dk.

- Når en borger bestiller tid, så vil vores medarbejdere på forhånd vurdere henvendelsen og se, om der er mulighed for at guide borgeren online, og så kan borgeren måske helt undgå at skulle tage på rådhuset, siger Peter Steen Olsen.

- Så jeg mener, at den service, vi kan yde til den enkelte borger bliver bedre. Men det er klart, at der er en grund til, det først træder i kraft 1. september. Der er et massivt arbejde i at afdække, hvordan man gør det bedst muligt, så vi går i dialog med handicapråd og andre og besøger kommuner, som har indført dette. Vi skal have en effektiv afdækning, så vi undgår faldgruber, siger han.

Fleksible
Men hvad nu, hvis der er snestorm og man ikke når sin tid? Det vil man prøve at tage hensyn til, siger Peter Steen Olsen.

- Vi vil arbejde med akuttider, så det bliver mulig at tage borgere eller virksomheder ind med kort varsel til de ting, der kræver det. Hvis der for eksempel er snestorm, må vi være fleksible og indstillet på at fravige tider. Men det er jo ligesom, når man har en tid til tandlæge, læge eller frisør, siger han.

Tidsbestilling betyder desuden, at Borgerservice kan udbyde tider både tidligere og senere på dagen end i dag.

Ifølge Peter Steen Olsen kan Borgerservice nedbringe sagsbehandlingstiden på alle typer henvendelser.

- Ved tidsbestilling guider vi borgeren igennem, så borgeren har den rigtige dokumentation med og medarbejderen kan forberede sig på henvendelsen. Det giver kortere ekspeditionstid per henvendelse. Det viser erfaringer fra andre kommuner, for eksempel Fredensborg, der indførte obligatorisk tidsbestilling 1. februar 2018.

Hvad man kan spare på tidsbestillingen, regnes der fortsat på.

- Men det er klart, at med den økonomi vi har, skal kommunen drives for færre penge, siger han.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk