6. august 2021
I begyndelsen af året kørte en bilist galt på et sving på Tisvildevej. Manden slap fra ulykken uden skader. Ifølge en beboer på vejen var det mindst 10. gang på de cirka 20 år, familien har boet der. Foto: Claus Johansen
I begyndelsen af året kørte en bilist galt på et sving på Tisvildevej. Manden slap fra ulykken uden skader. Ifølge en beboer på vejen var det mindst 10. gang på de cirka 20 år, familien har boet der. Foto: Claus Johansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her topper trist liste: Flest trafikdræbte sidste år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Her topper trist liste: Flest trafikdræbte sidste år
Opdateret 27. oktober 2020 kl. 06:14
Gribskov - 27. oktober 2020 kl. 04:18
Af Anna Hjortsø

I 2019 blev fire personer dræbt i trafikken i Gribskov Kommune. Det er det højeste antal dødsulykker i Nordsjælland i 2019 - efterfulgt af Frederikssund med tre trafikdræbte.

arrow Læs også: Frygtede skudepisode: Politiet måtte rykke ud

Det viser en ny rapport over ulykkestal fra Vejdirektoratet.

De fire trafikdræbte sidste år er samtidig det højeste antal i Gribskov de sidste fem år, hvor gennemsnittet for 2015-18 er langt under. Og året før var der ingen trafikdræbte inden for kommunens grænser.

Antallet af trafikdræbte i Gribskov
  • 2019: 4
  • 2018: 0
  • 2017: 2
  • 2016: 3
  • 2015: 0


Kilde: Vejdirektoratet

Hos Nordsjællands Politi kan man ikke svare på, hvorfor antallet af trafikdræbte er steget.

- Det er desværre ikke muligt for os konkret at svare på, hvad årsagen til det højere antal trafikdræbte i Gribskov i 2019 sammenlignet med tidligere år er. Der foreligger en kæmpe kompleksitet omkring trafikulykker, og ikke to færdselsuheld er ens. Det kan derfor ikke fastslås, hvorfor tallet er steget et specifikt sted i kredsen, mens det er faldet et andet sted, udtaler leder af Færdsels- og Hundecenter i Nordsjællands Politi, vicepolitiinspektør Steffen Østergaard.

Tre dræbt på landevej

Tre af dødsulykkerne har været såkaldt eneulykker i bil, hvor der ikke har været andre involverede, og to af ulykkerne drejer sig »formentlig« om for høj fart ifølge Gribskov Kommune.

Bortset fra på Smidstrup Strandvej har tre af de fire ulykker fundet sted på landeveje. Af Vejdirektoratets rapport fremgår det, at der i Nordsjællands politikreds - ligesom i andre politikredse med både store by- og landområder - er flest tilskadekomne i byerne, men at der er flere dræbte uden for byerne på landevejene: 11 ud af de 18 personer, der mistede livet i trafikken i 2019 i Nordsjælland forulykkede i landzone.

- Helt generet er der flest, der mister livet uden for byerne, fordi det er der, der bliver kørt hurtigst. I byen er hastighederne ikke særlig høje, når der sker noget. Så hvis en bil kører galt eller to biler kører ind i hinanden, så er risikoen for, at en mister livet når man kører under 50 km/t ikke så høj, lyder det fra Jesper Hemmingsen, specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

- Men det er på landevejene, at danskerne føler sig mest trygge. Og når vi føler os trygge, er det også der, vi kan se, at vi har en tendens til at overskride hastighedsgrænserne. Det gør, at landevejene bliver den vejtype, hvor flest mister livet.

De fire dødsulykker i Gribskov i 2019
  • April: Eneulykke på Græstedvejen tæt på Ålekistevej, hvor en bilist kører direkte ind i et træ – formentlig med for høj fart.
  • Maj: Eneulykke på Høbjergvej, hvor en bilist kører ind i et træ – formentlig med for høj fart. Passager dør.
  • Oktober: Eneulykke på Ny Mårumvej, hvor en bilist kører på tværs af vejen og ind i autoværn på grund af hjertestop.
  • Oktober: Ulykke på Smidstrup Strandvej, hvor en ældre bilist kører ind i en mindre bus – muligvis fordi vedkommende får solen i øjnene. Bilisten erklæres død på ulykkesstedet.


Kilde: Gribskov Kommune
»Signifikant højere«

Formand for udvikling, by og landudvalget i Gribskov Kommune, Pernille Søndergaard (Nytgribskov), kalder det højere antal dødsulykker i 2019 for »signifikant« højere.

- En ulykke er altid en ulykke for meget, og en dræbt i trafikken er altid en dræbt for meget. Derfor skal vi se på, hvad vi kan gøre politisk for at understøtte de vejstrækninger, hvor der er mange ulykker. Det tager vi op politisk hvert år, hvor administrationen har gnasket sig igennem tallene og sagt, hvad det giver af anledning til forslag. Det er vigtigt, at vi gør det hver evig eneste gang, siger hun.

- Jeg kan godt huske de ulykker, der har været, og det er klart, at det er nogle af de vejstrækninger, hvor vi bliver nødt til at se på, hvad man kan gøre i forhold til dem.

Giver det højere antal trafikdræbte anledning til anderledes eller ekstra indsatser?

- Når vi får administrationens analyse og anbefalinger, må vi tage stilling til, hvad der skal ske. For hvad er årsagen til, at der er sket ulykker på de enkelte strækninger. De sidste 1-2 år har vi på relativt mange strækninger i Gribskov Kommune haft dialogen med politiet og skiltet hastigheden ned. Vi arbejder hele tiden med trafiksikkerhed som en del af det, svarer Pernille Søndergaard.

Samme antal skadede

Antallet af dræbte eller tilskadekomne (både alvorligt og lettere) i Gribskov er 21 i 2019, og ulykkesbilledet har dermed næsten ikke ændret sig fra årene 2015-2018, hvor gennemsnittet ligger på 21,5.

Med udgangspunkt i sit tidligere svar kan politiinspektør Steffen Østergaard heller ikke forklare konkret, hvorfor det samlede antal dræbte eller tilskadekomne ikke er faldet.

- Vi ved dog, at hastighed, spiritus og uopmærksomhed i trafikken er nogle af de helt store problematikker, når vi generelt kigger på årsager til færdselsulykker. Derfor foretager Nordsjællands Politi målrettede indsatser i hele kredsen med disse områder som fokuspunkter, og det vil vi også fortsætte med.

- Når vi nu får taget den kvalitative analyse op og kigger på årsagerne til det, så skal vi stille os selv spørgsmålet, om det er fart, enkelte strækningers vejføring eller hvad der gør det, lyder det fra udvalgsformand Pernille Søndergaard.

- Så er det lettere for os at sige, at det er »det og det, der skal til.«

arrow 22-årig fanget med potkværn
24. oktober 2020 kl. 08:39 Opdateret: kl. 12:45
arrow El-cyklist i kritisk tilstand: Nu efterlyser politiet vidner
23. oktober 2020 kl. 13:37 Opdateret: kl. 13:37
arrow Kvinde tilbød mand youghurt: Fik slag i ansigtet som tak
23. oktober 2020 kl. 11:57 Opdateret: kl. 11:57
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?