26. oktober 2020
Ring op og kom på venteliste, hvis du vil klage til Gribskov Kommune over sygeplejen fra Attendo.Foto: Lars Skov
Ring op og kom på venteliste, hvis du vil klage til Gribskov Kommune over sygeplejen fra Attendo.Foto: Lars Skov
Foto: Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frøken, giv mig socialens nummer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frøken, giv mig socialens nummer
Gribskov - 02. august 2017 kl. 09:49
Af Karl Erik Frederiksen

Borgere, der vil klage over sygeplejen fra Attendo, skal benytte Gribskov Kommunes normale telefonnummer, skriver Frederiksborg Amts Avis.

arrow Læs også: Afgørelse: Plejefirma fejlede før 91-årig døde

»Velkommen til Gribskov Kommune. Vi har i øjeblikket rigtig mange opkald. Der kan derfor forekomme ventetider. Vi vil besvare dit opkald hurtigst muligt, Vent venligst. Du står nu i kø som nummer syv.....«

Sådan lød det i følge avisen mandag klokken 13:14, hvis der var en borger eller pårørende til en borger, der ville ringe ind på Gribskov Kommunes ny »hotline for ældre og pårørende omkring sygeplejeydelser i Gribskov Kommune.«

På denne hotline kan alle borgere ringe, såfremt de »som ældre eller pårørende oplever, at der ikke leveres den forventede sygepleje, der er krav på, eller hvis kvaliteten ikke er i orden. En medarbejder vil tage imod alle henvendelser og følge op på sagen,« hedder det på Gribskov Kommunes hjemmeside.

Beslutningen om at oprette denne hotline er truffet af borgmester Kim Valentin (V) som konsekvens af de klager, som Gribskov Kommune har modtaget over kvaliteten af den sygepleje, der leveres af selskabet Attendo. De henvendelser, som kommunen modtager på denne telefonlinje skal blandt andet bruges som grundlag for et møde, som Kim Valentin ønsker at holde med Attendos ledelse her i august.

Da han og social- og sundhedsdirektør Mette Bierbaum gav meddelelse om denne hotline i Frederiksborg Amts Avis den 22. juli i år (»Attendo kan miste plejeopgaver« og »Kim Valentin truer Attendo«) kunne de ikke oplyse, om den såkaldte hotline vil få dens eget telefonnummer - eller om opkald skal gå via kommunens normale omstilling på telefon 72496000. Det er blevet den sidste mulighed, der er kommet i anvendelse.

Mest praktisk
- Vi har fundet det mest praktisk, at opkald skal gå gennem kommunens callcentral, som derefter kan stille om til de medarbejdere, der er sat af til at tage mod henvendelser fra borgere og pårørende. Vi kan også konstateres, at der er borgere, der har benyttet sig af denne mulighed, siger Mette Bierbaum til Frederiksborg Amts Avis.

Meddelelsen om hotlinen, som altså er kommunens normale telefonnummer i rådhusets normale telefontid, blev lagt på kommunens hjemmeside i onsdags. I går efter fire hele arbejdsdage kunne Mikkel Damgaards, der er centerchef

for Social og Sundhed, opgøre antallet af henvendelser til tre.

- Alle tre henvendelser drejer sig om den sygepleje, der leveres af Attendo. Det har ikke givet anledning til akut indgriben for vores side. I første omgang tager vi en snak med kommunens egen visitation om den pleje, de pågældende er visiteret til, og derefter med Attendo, hvis vi skønner der er behov for det.

- Jeg kan ikke sige noget om de konkrete henvendelser, men vi har i andre tilfælde haft den opfattelse, at der kan være forskellig opfattelse af, hvad de pågældende borgere har været visiteret til,og af hvilke sygefaglige ydelser, der skal leveres, siger Mikkel Damgaards.

Centerchefen oplyser, at Gribskov Kommune ikke har øget bemandingen for at kunne oprette den ny hotline. Hverken han eller Mette Bierbaum kan oplyse, hvor længe den skal være åben, skriver Frederiksborg Amts Avis.

arrow Ældreråd har peget på fejl i ældrepleje i halvandet år
19. juli 2017 kl. 03:10 Opdateret: kl. 15:48
arrow Attendo får nyt påbud: Kan miste sygeplejen
14. oktober 2017 kl. 01:01 Opdateret: kl. 01:01
Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?