20. januar 2021
Lad os tale om de virkelige problemer, skriver Jens Rane Holck (SF) i sit indlæg.
Lad os tale om de virkelige problemer, skriver Jens Rane Holck (SF) i sit indlæg.
Foto: Kim Agersten
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Adskil almen- og specialområdet i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Adskil almen- og specialområdet i folkeskolen
Gribskov - 01. januar 2021 kl. 09:50
Af Jens Rane Holck, Spidskandidat for SF Gribskov ved KV21

Jeg ved godt, at vi ikke skal skabe for megen uro om bord på det gode skib Folkeskolen, men hvorfor lytter de dog ikke i kommunen, når man faktisk er enige?

Kommunens udvalg for Børn, Idræt og Familie, som bestyrer skolevæsnet her i kommunen, har arbejdet hårdt på en beslutning, som blev vedtaget tirsdag den 8. december. Man ville rette op på kommunens del af problemerne omkring økonomien.

Til det formål har man udsendt høringsmateriale om fem punkter og undervejs i processen har man holdt tre workshops med implicerede parter. På dette niveau af økonomisk styrings af folkeskolen består de høringsberettigede af bestyrelserne, samt organisationer for lærere, pædagoger og ledere.

Jeg ved ikke, hvad udvalget havde forestillet sig, men hvis man spørger, så kan man risikere at få ærlige svar. Hvad siger I til at vi laver regnskabsføringen om, så skolerne skal følge regnskabsåret og ikke skoleåret?

Enstemmigt svar: Nej tak. Der har været rod nok. Vi taler om økonomiske styringsmodeller. Kan vi følge en model, hvor midlerne til en vis grad tilfalder matrikler og skoler frem for kun at tælle elevtal? Svar, ja, men det virkelig problem er, at nå en elev går fra normalområdet over til specialområdet, så vælter hele korthuset.

Enstemmigheden i dette udsagn om den virkelige årsag til problemerne på området er til at føle på. Problemet ligger i de såkaldte forbundne kar. Alligevel, afviser udvalgsformanden at der skulle være nogen tendens i høringssvarene.

Som enhver borger kan læse i referatet fra udvalgsmødet i BIF den 19. oktober, så passer det ikke.

Vi ved altså, at ingen ønsker sig forbundne kar mellem den almene folkeskole og specialområdet. Hvis et barn rigtig har brug for hjælp, så skal det ikke først bevise, at det koster skolen mere end én medarbejder.

Det er jo ultimativt det dilemma, en skoleleder sidder med. Professionel undervisning til en hel klasse eller professionel hjælp til et barn. I privatskolen har man ikke dette dilemma. Man sender blot eleven tilbage til folkeskolen.

Det virkelige problem er der stor enighed om, så når udvalgsformanden slår det hen med, at de høringsberettigede ikke er enige internt, så bliver jeg bekymret. De er faktisk meget enige. Og man kan godt skille karrene ad. Lad os tale om de virkelige problemer.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?