23. september 2021
Eva Sasady og Leif Hagen Christiansen bor med Gribskov i baghaven. De er kede af, at de fremover kommer til at kunne færdes mindre frit. Foto: Nicklas Skyum Clausen
gallery icon

Se billedserie

Eva Sasady og Leif Hagen Christiansen bor med Gribskov i baghaven. De er kede af, at de fremover kommer til at kunne færdes mindre frit. Foto: Nicklas Skyum Clausen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgere frygter kaos ved naturnationalpark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Borgere frygter kaos ved naturnationalpark
Opdateret 07. juli 2021 kl. 11:14
Gribskov - 07. juli 2021 kl. 11:08
Af Nicklas Skyum Clausen

Den 4,4 meter brede Kagerup Stationsvej er slet ikke dimensioneret til den trafik, flere lokale frygter vil ramme Kagerup, når Naturnationalpark Gribskov efter planen står klar i første kvartal af 2022.

arrow Læs også: Nu ligger det fast: Naturnationalpark bliver med hegn

Her vil en af parkens seks "hovedindgange" efter planen blive placeret ved Kagerup Station, hvor der samtidig skal anlægges en ny, større parkeringsplads.

Netop den udsigt er der flere i Kagerup, der frygter, fremgår det af flere høringssvar til Naturstyrelsens projektplan.

Blandt de bekymrede er Christiane Zibrandtsen, der har skrevet et høringssvar på vegne af samlet 19 navngivne borgere i Kagerup.

- Der er i forvejen en del tung trafik på vejen. Der er både skolebusser, busser med udflytterbørnehaver og store lastbiler med træ til savværket, siger Christiane Zibrandtsen og fortsætter:

- Nu er planen, at der skal anlægges parkeringsplads for enden af den her lille, blinde vej. Det er den slet ikke bygget til. Man skal i forvejen helt ud i rabatten, når de store køretøjer skal kunne passere, siger hun.

Der er i forvejen en parkeringsplads ved Kagerup Station. Her er der i dag plads til omkring 20 biler, vurderer Christiane Zibrandtsen.

- Den kunne man måske lade være, som den er. Vi synes måske ikke det er nødvendigt, at vi får det hele her i Kagerup. Det virker ikke planlagt med kommunen, siger hun.

Christiane Zibrandtsen og andre naboer mener nemlig ikke, vejen kan bære den øgede trafikbelastning. Hun mener, man ville komme langt, hvis kommunen og Naturstyrelsen i fællesskab indtænkte Kagerup Stationsvej som en del af projektet.

Naboer efterlyser handling

Blandt de bekymrede finder man Leif Hagen Christiansen og Eva Sasady. De er blandt medunderskriverne på Christiane Zibrandtsens høringssvar, og har samtidig sendt deres eget.

Fra deres hus på Kagerup Stationsvej - på toppen af en bakke - frygter de for, hvordan trafikken vil blive håndteret.

- Det er totalt i mørke for os, hvordan man vil tage hånd om den forventligt øgede trafik, siger Eva Sasady.

Parret har allerede fra første parket oplevet, hvordan Kagerup Stationsvej kan omdannes til et trafikkaos.

I vinter valfartede folk nemlig til, da det var muligt at stå på ski.

- Bilerne holdt over det hele, og der var hverken plads til busser eller udrykningskøretøjer, siger Eva Sasady.

Hun fortæller samtidig, at mange ikke respekterer fartbegrænsningen på 50 kilometer i timen.

- Selv om nogle måske tror noget andet på grund af den åbne natur, så er det altså bymæssig bebyggelse, siger hun og fortsætter:

- Vi ser gerne, at man sætter hastighedsbegrænsningen ned til 40 kilometer i timen og indfører nogle begrænsninger, der påvirker farten. Det kan være chikaner eller bump, siger Eva Sasady.

Lukket ude

Det ser desuden også ud til, at borgerne i Kagerup og omegn skal vænne sig til at bruge skoven på en anden måde.

I projektforslaget fra Naturstyrelsens side vil to nuværende indgange til skoven mellem Kagerup Station og Gribsø Station nemlig blive nedlagt.

- Vi går mange ture i skoven, og nu kan det se ud til, at vi skal gå den samme vej hver gang fremover, siger Eva Sasady. Hun fortsætter:

- Hvis vi skal ind og ud samme sted hver gang, så bliver det i hvert fald en begrænsning i vores måde at bruge skoven på.

Derfor plejer flere på, at indgangen under banen ved den sti, der hedder Fuglsangsvej, bør bevares. - Det passer meget godt med, at man fortsat vil kunne gå ture i skoven. Så kan man også bevæge sig over til den del, der ikke er hegnet ind, på en nem måde, siger Eva Sasady.

Christiane Zibrandtsen tilføjer:

- Der er jo mange, der plejer at færdes frit på stierne. Det er både ryttere, mountainbikere, orienteringsløbere og os i lokalsamfundet. Det kommer til at give en fornemmelse af, at man bliver afskåret, siger hun.

Naturstyrelsen har tidligere oplyst til Ugeposten, at man vil bruge sommeren på at læse de indkomne høringssvar igennem. Først herefter vil man tage stilling til, om der skal ændres i projektbeskrivelsen.

arrow Politikere overvejer endnu en naturnationalpark
27. august 2021 kl. 08:10 Opdateret: kl. 23:51
arrow Omdiskuteret nationalpark med elge: Nu søger de om dette
26. august 2021 kl. 04:02 Opdateret: kl. 16:06
arrow Debat: Hegn eller ikke hegn i skoven
02. august 2021 kl. 12:50 Opdateret: kl. 11:52
Synes du, at kommunen er der for dig?