16. juli 2019
Selvom afslutningen på Anden Verdenskrig ligger 74 år tilbage i tiden, er der stadig mange minder om krigen i landskabet.Foto: Mikkel Kjølby
Selvom afslutningen på Anden Verdenskrig ligger 74 år tilbage i tiden, er der stadig mange minder om krigen i landskabet.Foto: Mikkel Kjølby
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tyskernes underjordiske radarstation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tyskernes underjordiske radarstation
Furesø - 12. juli 2019 kl. 02:54
Af Mikkel Kjølby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ikke mange danske soldater omkom, da Nazityskland besatte kongeriget i den 9. april 1940. Men et af de største dramaer udfoldede sig i luften over Værløse.

Blandt tyskernes nøglepunkter var Flyvestation Værløse. Ikke mindst fordi de danske fly udgjorde en fare for de tyske soldater.

Løjtnanter Godtfredsen og Brodersen var netop sendt på vingerne på en rekognosceringsopgave, da de tyske Messerschmidt Bf 110ere kom til Værløse. Det danske fly blev prompte skudt ned. Man kan finde et mindesmærke for de faldne danske piloter ved hovedbygningen i Nordlejren.

Vel ankommet til Værløse benyttede tyskernes flyvepladsen som træningsbase for nye piloter. Landingsbanen lå dengang ved Bringe Landsby.

Tankbiler skulle i sikres
Tyskerne brugte en del energi på at forme landskabet. Ved Søndersø finder man otte udgravninger under trækronerne. De skulle bruges til at bringe tankbilerne i sikkerhed ved et allieret angreb, Der er også smugkroen ved Søndersø, hvor tyskerne drak øl. V-stenene, som den kunstinteresserede kommandant Sommerfeldt fik fremstillet blev placeret ved indgangen til flyvestationen. V menes at stå for Værløse eller vergeltung (gengældelse)

Underjordisk radarstation
I en bakke ved Laanshøj finder man endnu et minde om tyskerne. Her blev der bygget en underjordisk radarstation. Selve radaren stod oppe på bakken.

- Der var altid 4-5 mand på vagt. Den er ikke stor og består mest af nogle gange. Det må have været en klaustrofobisk oplevelse at arbejde i radarstationen, fortæller cykelguide og historiefortæller John Mynderup.

- Danmark overtog radarstationen efter krigen, og den blev benyttet i koldkrigstiden, siger han videre.

Dagligdagen på Flyvestation Værløse under 2. verdenskrig var udramatisk. Der var kun få konfrontationer med lokalbefolkningen. Men uden tyskernes viden blev de iagttaget og udspioneret.

- Olsen-pigerne fra Paradisgården fotograferede fly og steder. Billederne kom til England via en lokal modstandsmand. Englænderne vidste alt om Flyvestation Værløse, siger John Mynderup.

Englænder afgørende
Med godt 1000 tyskere på stedet var Flyvestation Værløse en markant base for nazisterne. Selv da krigen var sluttet ved Nazitysklands kapitulation, forblev basen på tyske hænder nogle dage.

- Flyvestation Værløse overgav sig først den 10. maj 1945. Det skulle nemlig foregå korrekt og efter bogen. Kommandanten ville ikke overgive sig til modstandsbevægelsen. Det skulle være til englænderne. En engelsk officer blev derfor kørt fra Kastrup til Værløse for at modtage tyskernes kapitulation, fortæller John Mynderup.

Tyskernes fly blev derefter hugget op og solgt som skrot. De ubrugelige dele blev smidt i den nærliggende mose.

Det danske flyvevåben rykkede derefter ind. Den nuværende landingsbane blev først etableret af NATO mange år senere. Flyvestation Værløse havde i en årrække F16-jagere, men derudover hørte redningseskadrillen 722 og transporteskadrille 721 til på stedet.

Den 1. april 2004 lukkede Flyvestation Værløse som operativ base.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

grafik køb billede