10. december 2018
Scenograf Rikke Juellund med en miniature af scenen. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Scenograf Rikke Juellund med en miniature af scenen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Til fest i hertugens palads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Til fest i hertugens palads
Furesø - 04. juli 2018 kl. 04:52
Af Mikkel Kjølby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Egnsteatret Undergrunden mener det helt bogstaveligt, når der snakkes om at bringe publikum helt tæt på de optrædende. Her er der ikke noget med at sidde 50 meter væk og iagttage operasangere, som med store fagter forsøger at understrege meningen med deres sang. Næh, i Galaksen kommer publikum helt op på scenen og bliver den af festen i hertugens palads i første akt af Verdis klassiker Rigoletto.

- Dem med dyre billetter får endda et lille glas med på scenen, når der er fest i hertugens palads, siger Anders Ahnfelt-Rønne, instruktør og leder af Egnsteatret Undergrunden.

- I vores opsætning er alle helt tæt på. Det stiller større krav til sangerne. Man kan ikke bare slå ud med armene på de store toner, forklarer instruktøren.

For at undgå de værste høreskader, når operasangerne giver den gas, bliver der bygget nogle podier de kan stå på, mens de for alvor blæser igen.

Rikke Juellund står for scenografien. Her får lysekroner en central rolle, og der bygges ekstra scener ud i rummet. Det er Anders Ahnfelt-Rønnes femte operaopsætning som leder af Egnsteatret Undergrunden. Holdet er stort set det samme hvert år. Sten Byriel, Adam Frandsen og Charlotte Hjørringgaard spiller og synger igen ledende partier, men helt ekstraordinært er det lykkedes at få Johannes Mannov til at komme hjem fra de store opgaver på de tyske operascener. Han synger hovedpartiet som Rigoletto.

- Det bliver en slags ensemble, hvilket gør tingene nemmere. Man taler samme sprog og har den samme sceniske fornemmelse, forklarer Anders Ahnfelt-Rønne, som glæder sig som et lille barn til Rigoletto.

- I Rigoletto er der en dramaturgi som i en vellykket amerikansk film. Der er handling, action og cliffhangers. Det ender vildt, dramatisk og overraskende, fortæller Anders Ahnfelt-Rønne.

Rigoletto er en ubehagelige hofnar, som gør grin med andre, men i sidste ende selv lider den skæbne, som han havde tiltænkt andre.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk