18. september 2018
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tårnet, der aldrig blev bygget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tårnet, der aldrig blev bygget
Furesø - 13. marts 2018 kl. 16:00
Af Daniel Mathiasen i samarbejde med Furesø Museer.
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Tilbage i 1950'erne stod Forsvaret stadig i ruiner. Man var begyndt at nytænke forsvaret af Danmark, og analyserede stadig på krigen.

Særligt efter vores indtræden i NATO i 1949 skulle der i Forsvaret tænkes nyt. En del af vores nye fællesskab i NATO gjorde, at Danmark nu også var interessant for andre end bare os danskere. I NATOs hovedkvarter i Shape tænkte man også nye tanker. En forsvarsalliance med 12 nationer gjorde at alle anlæg i alle 12 lande skulle være ens. I såfald man vidste at man til hver en tid kunne lande med andre landes fly på vores landingsbaner på de danske flyvestationer.

Flyvestation Værløse var i forfald. Der var ikke de store midler til at ombygge, og planerne var heller ikke helt klar. Men i forbindelse med NATO fik Flyvestation Værløse det stempel fra Shape, der hed ''NATO Air Redeployment ''. Det betød, at i krig ville man sende X-antal F16 til Værløse. Det, der betød meget, var alt det nye Flyvestationen nu skulle forberedes til. Nogen af de større anlægsarbejder der skulle laves var 12 styks Fly-Shelter, adskillige bunkere, ny og forlænget landingsbane og ikke mindst et nyt kontroltårn. Problemerne med det gamle kontroltårn var ved at være mange. NATO mente ikke det var ''up-to-date'' og flyvelederne kunne ikke se hele landingsbanen. Et stort arbejde fulgte nu. NATO valgte at betale de ombygninger, det krævede for at Værløse kunne være deployeringsbase (hvad det har kostet vides ikke). Der blev lavet skitser til et nyt kontroltårn, man nåede faktisk så langt med tegningerne, at man havde besluttet sig for, hvordan det skulle se ud. Men pludeselig af ukendte årsager blev dette projekt fejet af bordet, og kontroltårnet, der den dag i dag står på Flyvestation Værløse, blev tegnet, og bygget i løbet af få år.

Vi har desværre endnu ikke fundet ud af, hvorfor man fejede det planlagte byggeri af bordet. men vi kan nu, med tilladelse fra Rigsarkivet offentliggøre tegningerne til det tiltænkte tårn.

Til de mere faglige nørder kan vi oplyse, at der i sidebygningen skulle have ligget efterretningssektion, samt '' Flightplanning '' derudover skulle der også have ligget en passagerterminal. I selve tårnet skulle der have ligget vejrtjeneste, samt kontor for flyveledere, og den daglige leder af tårnet. Om tårnet skulle have haft en anden placering, end det har i dag, det ved vi ikke. Man kan læse meget mere om flyvestationens historie på Facebooksiden ''Historien om Flyvestation Værløse.''

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk