15. december 2018
Lige for tiden er det svært at forestille sig en picnic ved Furesøbad, men til sommer er stedet vejret forhåbentlig helt anderledes, når Eva Vedel afvikler Furesø Picnicfestival. Foto: Kim Rasmussen
Lige for tiden er det svært at forestille sig en picnic ved Furesøbad, men til sommer er stedet vejret forhåbentlig helt anderledes, når Eva Vedel afvikler Furesø Picnicfestival. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kæmpe succes - minimalt udbytte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kæmpe succes - minimalt udbytte
Furesø - 08. marts 2018 kl. 13:28
Af Mikkel Kjølby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Eva Vedel skabte Furesø Picnicfestival af kærlighed til naturen, de autentiske oplevelser og lokale råvarer, men har til gode at knække koden til at gøre festivalen økonomisk bæredygtig.

arrow Læs også: Picnicfestival kører videre for fuld damp

Med 7000 besøgende i 2017 kan man roligt kalde Furesø Picnicfestival for en bragende succes. En succes som nærmest er vokset henover hovedet på eventens skaber, Eva Vedel.

For selvom Furesø Picnicfestival fremstår som en begivenhed, der er den perfekte marketingbegivenhed for Furesø Kommune, så er sandheden, at Eva Vedel arrangerer rub og stub gennem sit firma Expo-Viva. Det har hun den perfekte baggrund for som messearrangør og tidligere direktør for Forum.

- Det er sat i søen for at samle alt det fede i Furesø Kommune. Alle foreningerne, familierne, naturområderne og ikke mindst fødevareproducenterne, forklarer Eva Vedel.

Premiereudgaven i 2015 ved Furesøbad samlede 1000 gæster. Året efter kom der 6000 besøgende med Hareskovby og Furesøbad som signaturevents. I 2017 flyttede begivenheden til Flyvestation Værløse og Søndersø, hvilket samlede 7000 gæster fordelt på 40 delevents.

- Det er blevet så stort, at det tager meget tid. Min revisor siger til mig, at jeg skal droppe det, fordi jeg ikke tjener penge på det, siger Eva Vedel med et grin, som mere end antyder, at picnicfestivalen er et kærlighedsbarn.

- Det er drevet af frivillige - også for mit vedkommende. Alene det at folk er så begejstrede for konceptet, gør, at jeg bliver ved. Det er blevet en tradition for mange. Sidste år hørte jeg, at en familie ikke kunne komme og så holdt de jordbærpicnic hjemme på stuegulvet i stedet for, fortæller Eva Vedel.

Men bag kærligheden gemmer der sig alvor. For i længden går det ikke med et underskud.

- Jeg har ikke knækket koden på, hvordan det kan hænge sammen økonomisk. Vi kigger på forskellige løsninger. Vi overvejer at lave en forening, der skal stå for picnicfestivalen. For jeg kan ikke søge fonde som privat virksomhed. Jeg skal finde løsningen, for ellers kan jeg ikke blive ved med det på sigt, forklarer Eva Vedel.

Når hun gør regnskabet op. Lyder det på cirka et års arbejdstimer fordelt på de fire år, men ikke noget at råbe hurra for økonomisk.

Furesø Kommune bidrager med et beløb til markedsføring samt skiltning og pr. gennem deres platforme.

- Vi har været first movers i den strategi, som Visit Denmark og Wonderful Copenhagen har lagt, hvor folk vil have lokale, autentiske oplevelser. Vi har et produkt, som kan tiltrække københavnerne, fordi der er så mange fede ting her ude. Picnicfestivalen er et visitkort for kommunen og alle dem som er med, vurderer Eva Vedel.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk