17. september 2019
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Grøntsagsdyrkning på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Grøntsagsdyrkning på skoleskemaet
Furesø - 21. marts 2019 kl. 14:40
Af Redaktionen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Alle børn i Furesø Kommune skal i løbet af deres skoletid lære om økologi og bæredygtighed i de nu 60 skolehaver anlagt over hele kommunen i samarbejde med Haver til Maver.

De er spredt ud på skoler, daginstitutioner og fritidsordninger over hele Furesø Kommune. 60 spirende, økologiske skolehaver, hvis afgrøder bliver brugt til alt fra undervisning til den daglige skolemad og sensommerglade høstfester med elever og deres familier.

Skolehaverne er anlagt i samarbejde med foreningen Haver til Maver, som arbejder for at styrke børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed.

- Langt de fleste børn vil gerne endnu mere ud i skolehaverne, og det siger både noget om, hvor gode vores skolehaver er, og hvor meget undervisningen taler til børnene. Den viden og faglighed, Haver til Maver har bidraget med, har været helt afgørende, for at det her kunne lykkes - lige fra den første have blev anlagt, til de 60 meget varierede, økologiske haver, vi har i dag, som alle er inspireret af Haver til Maver, siger Stine Rahbek Pedersen, der er projektleder for grøn omstilling i Furesø Kommune.

Furesø Kommunes skoler, daginstitutioner og fritidsordninger har i vid udstrækning fået frihed til selv at beslutte, hvordan de vil implementere skolehaverne, og det har skabt stor diversitet mellem skoler, daginstitutioner og fritidsordninger. Mens nogle klasser har egne højbede at passe lige ude foran klasseværelserne, besøger andre kommunens store, centrale skolehaver, hvor de kan lære om og høste grøntsager til for eksempel at servere i deres helt egen elevdrevne en-dags-kantine.

- De føler sig som små konger, når de står der og serverer mad, de selv har sået, dyrket, høstet og tiwlberedt i deres egen lille virksomhed. Den helhed giver dem et helt nyt syn på fødevaresystemet, som man aldrig kunne lære i et klasseværelse, forklarer Irene Jacobsen, som er koordinator for projektet »Kantinehaver" på Stavnsholtskolen.

Haver til Maver har gennem forløbet bidraget med råd og vejledning, lige som de har stået bag omfattende efteruddannelse til 21 af kommunens lærere og pædagoger. Den stærke faglige påklædning til både at kunne undervise og lede skolehaverne har været en vigtig faktor for kommunen, der gerne vil give institutionerne arbejdsro til at tilpasse skolehaverne deres egne rammer.

- Havde vi trukket et rigidt koncept ned over hovedet på dem, havde vi aldrig fået de her resultater. Vi stoler på at lærerne er klogere, end vi er - især når de har så meget faglighed med fra Haver til Maver. Deres bidrag har gjort arbejdet for at få skolehaverne ud i kommunen til en både nemmere og mere inspirerende opgave at løfte, siger udvalgsformand Henrik Poulsen (S).

Haver til Maver tilbyder alle kommuner gratis rådgivning omkring etablering, opstart og drift af en skolehave samt facilitering af møder i forhold til aftaleindgåelse.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

grafik køb billede