23. oktober 2021
Øjvind Vilsholm havde besøg af partifælle og transportordfører på Christiansborg Rasmus Vestergaard forud for forhandlingerne om en ny infrastrukturplan for Danmark. Foto: Jens Berg Thomsen
Øjvind Vilsholm havde besøg af partifælle og transportordfører på Christiansborg Rasmus Vestergaard forud for forhandlingerne om en ny infrastrukturplan for Danmark. Foto: Jens Berg Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Enhedslisten inden forhandlinger: Vi ønsker S-tog fra Farum til Hillerød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Enhedslisten inden forhandlinger: Vi ønsker S-tog fra Farum til Hillerød

På Christiansborg er det regeringens ambition at få en infrastrukturaftale på plads inden sommer. Her ønsker Enhedslisten S-toget forlænget fra Farum og nordpå

Furesø - 01. maj 2021 kl. 11:13
Af Jens Berg Thomsen

Endnu er forhandlingerne ikke gået i gang om Danmarks nye infrastruktur. For et par uger siden introducerede regeringen et oplæg, og lokalt i Furesø ønsker Enhedslisten inden forhandlingerne, at S-togsbanen bliver forlænget fra Farum og nordpå mod Hillerød, fortæller trafikordfører Rasmus Vestergaard, der forleden besøgte Øjvind Vilsholm, som sidder i byrådet i Furesø Kommune for samme parti. Til gengæld er en udvidelse af Hillerødmotorvejen ikke et ønske for det rød-grønne parti.

"Vi er ikke fortalere for at udvide motorvejen. Det giver bare mere biltrafik, og det løser ikke, de klimaudfordringer, vi står overfor. Vi ved, at investerer man i veje, så får man mere biltrafik, og omvendt får man mere kollektiv trafik, hvis man lægger pengene der. De kollektive løsninger er interessante for os. S-togslinje mellem Farum og Hillerød er vejen frem, mener vi," siger transportordføreren til Furesø Avis.

"Mere kollektiv trafik som en forlængelse af S-togsbanen vil være en af de ting, der kan løse trængselsproblemerne," siger han.

Øjvind Vilsholm påpeger, at en forlænget S-togsbane giver behov for en ny station ved motorvejsbroen fra Farum Bytorv og over mod Stavnsholt.

Støjreduktion og lavere hastighed

Inden forhandlingerne siger Rasmus Vestergaard, at hans parti også har fokus på at få reduceret støjen ved Furesø.

"Andre steder har man kunnet reducere støjen ved at sænke hastigheden. Det er et af de greb, der også er billige," siger han.

Øjvind Vilsholm mener, at selvom en aftale om infrastrukturen kan give støjværn ved Furesø Kommune, er det ikke sikkert, at det er nok.

"Hvis der kommer støjværn, kan man også frygte, at den stigende biltrafik betyder, at man er lige vidt," mener han.

"Der kommer flere biler, og selvom flere af dem bliver el-biler, så larmer de også, når de kører på asfalt. Der larmer jo helt vildt her, og vi ved, at der er halvanden million danskere på landsplan, der er plaget af støj," siger Rasmus Vestergaard.

"Vi vil rigtig gerne være med i en aftale om infrastrukturen. Men der er også ting, der skiller os. Vi har eksempelvis sat ti milliarder af til at forbedre forholdene for cyklister. Men igen: Vi har slet ikke sat os til forhandlingsbordet endnu," siger transportordføreren.

Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?