23. oktober 2019
Ved stenalderhuset bliver der syslet som i gamle dage, og eleverne har originale klædedragter på, mens arbejdet står på. Foto: Mikkel Kjølby
gallery icon

Se billedserie

Ved stenalderhuset bliver der syslet som i gamle dage, og eleverne har originale klædedragter på, mens arbejdet står på. Foto: Mikkel Kjølby
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Da historieformidlingen kom forud for sin tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Da historieformidlingen kom forud for sin tid
Furesø - 15. september 2019 kl. 20:08
Af Mikkel Kjølby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I naturskønne omgivelser i en lille skov ved tre små søer har formidlingen af lokalhistorie i 25 år haft de perfekte rammer. Det var lærer Mads Pedersen, som tog tanken om et jernalderhus med sig fra Trørødskolen til Søndersøskolen.

- Heldigvis var skolelederen og politikerne med på idéen. Vi fik bevilliget pengene af kommunen, og den praktiske linje på Egeskolen samt Solbjerggaards projekt for unge mennesker gik igang med at opføre huset. Dog blev taget lavet af en professionel tækkemand. Vi fik endda god hjælp af arkæologerne, som dengang var ved at undersøge jorden i området, inden der skulle bygges boliger, fortæller Mads Pedersen, som også fik hjælp af Kjeld Nørgaard, Bjørn Sørensen og Anna Bodil Hald og mange flere med projektet.

For at gøre oplevelsen komplet blev der også fremstillet originale klædedragter.

- På den måde får eleverne hænderne ned i lokalhistorien. De får en kæmpe oplevelse. Rigtig mange af dem lever sig virkelig ind i det. Når man skal holde gang i et bål en hel dag eller kline siderne på huset med ler forsvinder hverdagens problemer, forklarer Mads Pedersen.

I løbet af en skoledag fortælles der om de spændende fund i området, der gennemføres en selvopfunden religiøs ceremoni, hvor Frej kommer ned i offermosen, mens høvdingen blæser i gjalderhornet, vølven spår, kaster runesten og der ofres korn, smør og andre kostbare ting. Først derefter begynder dagens arbejde med at så, høste, hugge brænde, lerkline væggene, lave fiskekroge i smedjen, bage brød, koge suppe, spinne hørtråd til fiskestængerne og øve sig i at skyde med bue og pil.

Oplevelsen er så tæt på autentisk som muligt. Arkæologiske undersøgelser viser spor af bosættelser helt fra bondestenalderen til den tidligere middelalder. Og netop på denne plet er det oplagt, at der har boet mennesker.

- Oldtidsstien gik tæt forbi, så der har været en masse trafik i området, som også byder på god jord og søer, siger Mads Pedersen.

En ny generation
Mads Pedersen er netop gået på pension og har overdraget styringen af historieformidlingen til sine yngre kollegaer Pernille Mogensen og Andrea Skovgaard.

- Stedet lever videre efter 25 år med en ny generation af lærere. Jeg regner med at komme til 50 års jubilæet, siger Mads Pedersen med et grin på læberne. Han har god grund til at være stolt.

Der skulle gå godt og vel 20 år, før en ny skolereform stillede krav til bevægelse i undervisningen.

- Vi var 20 år forud for vores tid med det her hus, siger Mads Pedersen.

Jernalderhuset støttes årligt med 10.000 kroner af Furesø Kommune. Dertil kommer lærertimerne.

Igennem de 25 år har cirka 6.000 skolebørn været igennem et forløb på stedet, som generelt har været forskånet for hærværk.

- En enkelt gang brændte huset halvt ned, men det var et uheld. Ellers holder huset sig rigtig godt. I jernalderen flyttede man ofte efter 20-30 år og byggede et nyt hus tæt på. Det har ikke været nødvendigt med dette hus. Det fantastiske er, at eleverne selv er med til at vedligeholde det, siger Mads Pedersen.

grafik køb billede