20. februar 2020
På den lange bane er supercykelstierne vigtige for trængsel, miljø og i høj grad også for sundheden, mener Furesø Kommunes borgmester Ole Bondo Christensen (S).  Foto: Thomas Olsen
På den lange bane er supercykelstierne vigtige for trængsel, miljø og i høj grad også for sundheden, mener Furesø Kommunes borgmester Ole Bondo Christensen (S). Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Cykelpendlere stormer frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cykelpendlere stormer frem
Furesø - 08. oktober 2016 kl. 06:28
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Jimmy Rømer
Antallet af cykelpendlere stiger fortsat på hovedstadsregionens supercykelstier til stor gavn for samfundet. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

På Farumruten er der sket en stigning på hele 61 procent på blot tre år. Men skal succesen fortsætte kræver det ny statslig medfinansiering. Mens trængslen på vejene i Hovedstadsområdet bliver tungere og tungere, er der anderledes fart over feltet på regionens supercykelstier. Tusindvis af cykelpendlere krydser dagligt kommunegrænser på vej til og fra arbejde og flere kommer til.

Selv om supercykelstierne har vind i sejlene og er populære som aldrig før, risikerer udviklingen at gå i stå. Kigger man de kommunale budgetter igennem, er der nemlig ikke sat en eneste krone af til nye supercykelstier efter 2019. Dermed risikerer samfundet af gå glip af den medvind, vi i øjeblikket oplever.

Skal succesen fortsætte, er det nødvendigt med statslig medfinansiering, som også har været en afgørende faktor i arbejdet med supercykelstierne siden 2009. De tre nuværende ruter er blevet til på baggrund af 50 procent kommunal finansiering og 50 procent statsligt tilskud, men den model er ikke længere mulig at gøre brug af. Trods de åbenlyst gavnlige effekter har regeringen ikke fortsat Den Statslige Cykelpulje, som har skudt penge i supercykelstierne, selv om investeringerne dokumenteret gavner staten på sigt.

Frem mod 2020 skal i alt 12 supercykelstier stå klar, men skal samfundet nyde godt af udsigterne til færre bilture, bedre sundhed og renere miljø, skal der findes finansiering til de resterende 16 cykelruter. De fleste cykelture i regionen er forsat korte ture på under fem kilometer.

En cykeltur på Farumruten er i gennemsnit er 14,7 kilometer lang, og her er 96 procent af turene over fem kilometer.

- God infrastruktur giver folk lyst til at cykle mere. Det kan vi se med den store stigning, der er målt på Farumruten. Vi skal derfor løbende sikre, at vores cykelstinet er i top. Jeg er derfor glad for, at vi dette efterår begynder arbejdet på endnu en supercykelsti, nemlig Værløseruten. Når vi sætter de gode rammer og gør det nemt for vores borgere at tage cyklen i stedet for bilen, gavner det ikke kun klimaet men også sundheden og velværet generelt. Det er fordele, som gavner på nationalt plan, men det kræver meget af de enkelte kommuners økonomi, hvilket understreger behovet for statslig medfinansiering til god infrastruktur for cyklister, siger Furesøs borgmester Ole Bondo Christensen (S).

Han finder regeringens handlemåde brandærgerlig.

- På den lange bane er de (supercykelstierne, red.) vigtige for trængsel, miljø og i høj grad også for sundheden, siger han til DR P4 København.