15. august 2020
Titlen på årets forestilling i Det Flydende Teater er »Je suis Storm P«.                      Foto: Per Morten Abrahamsen
Titlen på årets forestilling i Det Flydende Teater er »Je suis Storm P«. Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bådteater om Storm P og ytringsfrihed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bådteater om Storm P og ytringsfrihed
Furesø - 02. juni 2016 kl. 06:08
Af Jimmy Rømer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debatten om ytringsfrihed og kunstneres ret og pligt til at blande sig i den offentlige debat har raset siden Muhammed-tegningerne i 2005. Skal man sige og tegne alt, fordi man må og kan, eller skal man tie af respekt for modparten? Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Det Flydende Teater bidrager til diskussionen med den musikdramatiske forestilling »Je suis Storm P.«, der med afsæt i multikunstneren omfavner debatten om ytringsfriheden og det enkelte menneskes valg.

Vi møder Storm P. tidligt om morgenen den 9. april. Siddende foran det hvide papir til morgendagens satiretegning til avisen er han opfyldt af kampgejst og modstandsvilje: Hvis de på redaktionen tror, de modtager en dagligdags-hygge-nygge-professor-opfindelse-Peter-og-Ping-tegning som reaktion på besættelsen, må de tro om. Han skal tegne den ene tegning, der giver Danmark stemme over for tyskerne. Det er ikke blot hans ansvar. Det er hans pligt. Men hurtigt melder tvivlen sig og udmønter sig i sokratisk dialog med Ping. Er det det rigtige valg at tegne den tegning som kunstner, som borger, som menneske - som familiefar?

- Storm P.'s rolle som bladtegner under besættelsen er virkelig spændende. Han var satiriker på et dagblad, ligesom tegnerne på Charlie Hebdo, men hvor sidstnævnte går i brechen for den absolutte ytringsfrihed - og har politisk og folkeligt momentum for tiden - gik Storm P. en anden vej i forhold til nazisterne. Alt tyder på, at han valgte at bruge sin ytringsfrihed anderledes, og spørgsmålet er, om det så er mere konstruktivt, eller om han dybest set bare var en kujon?, siger Pelle Nordhøj Kann, kunstnerisk leder af Det Flydende Teater.

Teatret er blevet mødt med spørgsmål om, hvorvidt titlen på forestillingen ikke var for prætentiøs til en teaterforestilling opført i idylliske rammer på Furesøen, men det afviser Pelle Nordhøj Kann:

- Vi går til opgaven med stor ydmyghed og alvor, og vi er udmærket klar over, at vi kan ramme ind i nogle stærke følelser i forhold til titlen, men grundlæggende er vi af den holdning, at teatret SKAL bidrage til aktuelle samfundsmæssige debatter. Og slaget om ytringsfrihedens grænser, forpligtelser og ikke mindst konsekvenser er nok en af vor tids vigtigste slagmarker. Ytringsfriheden er ikke gratis og kan både nu og historisk set have en alvorlig pris for den enkelte og for et helt samfund. Det er den pris vi lægger vi op til at reflektere over med udgangspunkt i en elsket og æret dansk kunstner. Er vi Charlie eller Storm? Det håber vi, publikum vil diskutere.

I lighed med sidste år medvirker sangere fra Elverhøjkoret, der på magisk vis vil dukke op i landskabet under forestillingen. Det er Lyngby-Taarbæk Kommune, der har tilvejebragt de økonomiske midler til at realisere samarbejdet i forbindelse med opførelserne på Furesøen.

De medvirkende er Pelle Nordhøj Kann, Sandra Yi Sencindiver & Kathrine Høj Andersen plus musiker Henriette Groth. Instruktør Leiv Arne Kjøllmoen.

Der er snigpremiere på CPH Stage den 11. juni, og der er forestillinger på Furesøen den 16 - 25 juni samt den 2. - 13. august, hvorefter forestillingen drager på danmarksturné frem til den 7. oktober.

Forestillingerne på Furesøen tager udgangspunkt i Slusen ved Frederiksdalsvej 360 i Kongens Lyngby.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?