22. januar 2019
Lige nu er det sidste stykke af Marbækvej i Frederikssund  i retning mod Fjordforbindelse en smal og slidt landevej. Men til foråret bliver 360 meter af vejen opdateret, så den kan stå klar til trafikken til og fra den kommende Kronprinsesse Marys Bro. Foto: Maj-Britt Holm
Lige nu er det sidste stykke af Marbækvej i Frederikssund i retning mod Fjordforbindelse en smal og slidt landevej. Men til foråret bliver 360 meter af vejen opdateret, så den kan stå klar til trafikken til og fra den kommende Kronprinsesse Marys Bro. Foto: Maj-Britt Holm
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vejstykke til bro skal udvides

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejstykke til bro skal udvides
Opdateret 13. december 2018 kl. 10:12
Frederikssund - 13. december 2018 kl. 05:33
Af Maj-Britt Holm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro skrider fremad, og nu skal arbejdet i gang for at udvide den sidste del af Marbækvej, der er en kommunal vej, skriver Frederiksborg Amts Avis.

arrow Læs også: Broafgift bekæmpes med klister

Teknisk Udvalg har godkendt et detailprojekt for en udvidelse af cirka 360 meter af Marbækvej fra Ørnestens Vænge og frem til den sydlige indkørsel til ejendommen Marbækvej 49. Herfra og frem til Fjordforbindelsen er det Vejdirektoratet, der udvider Marbækvej.

I dag fremstår vejen som en smal og slidt landevej. Men i projektet etableres kørebane med en bredde på 6,50 meter, og i begge sider af vejen kommer der enkeltrettede cykelstier, som er 1,70 meter brede. Cykelstierne føres under Fjordforbindelsen via en dobbeltrettet sti i den vestlige side af Marbækvej. Desuden etableres der en meter bred rabat. Hastigheden på den udvidede del af Marbækvej bliver på 50 kilometer i timen, da vejen er indenfor byzone, og der opsættes ny vejbelysning tilsvarende den type, der allerede er opsat på den udvidede Marbækvej mod nord.

- Det er til- og frakørslen fra den nye bro, og det vil sige, så er det en nødvendighed at få opdateret sidste stykke af Marbækvej, der er forlagt en lille smule, forklarer Tina Tving Stauning (S), formand for Teknisk Udvalg, som oplyser, at der allerede er eksproprieret de arealer, der skal bruges til udvidelsen, som ikke sker lige meget i begge sider af den eksisterende vej, men mest i den vestlige side.

Udvalget har samtidig tilsluttet sig, at det grønne område ud for bebyggelsen på Ørnestens Vænge fortsættes forbi ejendommen Marbækvej 56, og at arealet indrettes med en jordvold på langs, bestående af overskudsjord fra vejprojektet, som beplantes. En del af arealet bruges til vej, og til rest bliver der et areal på cirka 3.500 kvadratmeter i landzone med vejadgang fra Ørnestens Vænge, der er en offentlig vej.

Frederikssund Kommune opsætter iøvrigt et støjhegn ved Sandalsvej, som løber umiddelbart syd Fjordforbindelsen, fordi den tættest beliggende bolig bliver belastet af støj.

Kommunen udsender udbudsmateriale om vejarbejdet på Marbækvej inden jul til fem entreprenører i en såkaldt indbudt licitation, hvor vinderen af opgaven afgøres den 15. januar 2019, og selve vejarbejdet udføres i marts-juni 2019. Der er sat fem millioner kroner af til projektet, ofrdelt med 1,5 millioner kroner i 2018 og 3,5 millioner kroner i 2019.

Det forventes iøvrigt, at Vejdirektoratet snart går i gang med at anlægge den del af Marbækvej, der forløber fra ejendommen Marbækvej 49 og frem til Fjordforbindelsen. I løbet af december vil underføring af Marbækvej under Fjordforbindelsen blive åbnet for trafik.

arrow Borgere bakker op om bro trods afgift
05. december 2018 kl. 16:41 Opdateret: kl. 16:41
arrow Finanslov baner vej for motorvej
30. november 2018 kl. 17:37 Opdateret: kl. 19:02
arrow Billeder: Broen er halvvejs over fjorden
28. november 2018 kl. 05:51 Opdateret: kl. 18:58

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk