13. juni 2021
Venstre er klar med sit udspil til infrastrukturforhandlingerne. - Brugerbetaling på Marys Bro skal væk. I hvert fald hvis andre nye anlæg også bliver uden brugerbetaling. Finansieringen skal findes i de kommende forhandlinger, siger Hans Andersen (V).
gallery icon

Se billedserie

Venstre er klar med sit udspil til infrastrukturforhandlingerne. - Brugerbetaling på Marys Bro skal væk. I hvert fald hvis andre nye anlæg også bliver uden brugerbetaling. Finansieringen skal findes i de kommende forhandlinger, siger Hans Andersen (V).
Foto: Lars_Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: V med ultimatum for bro: Brugerbetaling for alle - eller for ingen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

V med ultimatum for bro: Brugerbetaling for alle - eller for ingen
Frederikssund - 10. maj 2021 kl. 05:41
Af Henrik Helmer Petersen

Hvis en ny Limfjordsforbindelse ved Aalborg og en kommende københavnsk havnetunnel bliver gratis at benytte, så skal det også være gratis at køre over Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund.

arrow Læs også: Christianborg delt om fortsat brugerbetaling på bro

Det fastslår Hans Andersen, medlem af Transportudvalget for Venstre i Folketinget.

Venstre præsenterer i denne uge sit udspil til de kommende forhandlinger i Folketinget om en ny infrastrukturaftale frem til 2035.

Heri hedder det, at Venstre ønsker en analyse af økonomien og trafiktallene for Kronprinsesse Marys Bro mellem Frederikssund og Hornsherred.

Ens for alle
- Vi ønsker samtidig et parallelitets-princip. Hvor Kronprinsesse Marys Bro sidestilles med andre nye trafikinvesteringer. Det har tidligere været på tale, at såvel en ny Limfjordsforbindelse som en kommende havnetunnel i København skulle etableres som betalingsanlæg. Men det er man ved at være gået helt bort fra. Jeg tror ikke, at der kommer brugebetaling nogen af de steder.

- Derfor er vi i Venstre klar i vores holdning. Så skal brugerbetalingen på Marys Bro selvfølgelig også fjernes, slår Hans Andersen (V) fast.

Det skal være nu
Han nævner, at den kommende infrastrukturaftale kommer til at løbe frem til 2035, og at det derfor er essentielt, at brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro kommer med i forhandlingerne nu.

- Ellers frygter jeg, at løbet er kørt, siger han.

Ifølge Hans Andersen er det generelt ikke rimeligt, at Marys Bro er blevet en betalingsbro.

- Det er ikke en kommunal opgave og brugerne, der skal finansiere så stor en trafikmæssig udfordring, som der er tale om her. Det samlede trafiktal over fjorden er så stort, at det er en statslig opgave at tage hånd om det. Det kan staten ikke tørre af på kommunen og brugerne, påpeger Hans Andersen.

Trafik gratis
Venstre er tilhænger af brugerbetaling på flere andre området, men når det kommer til trafikken, er det anderledes.

- Det er ikke hensigtsmæssigt med brugerbetaling generelt på veje og broer i Danmark, siger Hans Andersen.

Har betalt nok
I forbindelse med en ny Limfjordsforbindelse har Aalborg Kommune tilbudt at betale 600.000 kroner af den samlede anlægsudgift på knap syv milliarder kroner på forudsætning af, at der ikke kommer brugerbetaling på forbindelsen.

Skal Frederikssund så komme med et tilsvarende tilbud, hvis det skal være gratis at køre over Marys Bro?

Hans Andersen er både folketingspolitiker og medlem af byrådet i Frederikssund. Han synes, det må det komme an på forhandlinger.

- Der er allerede mange køretøjer, der er kørt over broen og har betalt for det. Jeg synes, at kommunen og brugerne allerede har betalt det, se skal, siger han.

arrow Oprørt formand: Gratis bro vil være en dyr affære
14. maj 2021 kl. 11:11 Opdateret: kl. 16:57
1382458
Hvor langt tror du Danmark når ved EM