11. april 2021
screendump
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Regering vil have motorvej gjort færdig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regering vil have motorvej gjort færdig
Frederikssund - 08. april 2021 kl. 12:10
Af Henrik Gregersen

Den er god nok.

12 år efter anlægsloven blev vedtaget, ser det nu ud til, at 3. og sidste etape af Frederikssundmotorvejen bliver gennemført.

Det fremgår af regeringens infrastrukturudspil 'Danmark Fremad , der afsætter 47 milliarder kroner til nye vejprojekter.

arrow Læs også: Godt nyt til boligejere i Frederikssund: Motorvej vil sende huspriserne op
Revideret VVM-undersøgelse

Meget tyder på, at en færdiggørelse af motorvejen til Frederikssund både bliver billigere at opføre end forventet - og samtidig er en markant bedre forretning for samfundet, end antaget, da anlægsloven blev vedtaget i 2009.

Det skyldes ikke mindst en trafikfremskrivning, der forudser markant flere biler på det sidste stykke motorvej, end tilfældet var, da den hidtidige VVM-undersøgelser blev offentliggjort i 2002.

I runde tal vil der - ifølge Vejdirektoratets opdaterede VVM-redegørelse - være 20.000 flere biler på store dele af motorvejen, end forventet i 2002.

På en del af 3. etape forventes trafikken således at stige til 56.000 biler pr. døgn.

I anlægsloven var den såkaldte interne rente i projektet på 7,5 procent, mens den nu vurderes til 10,6, der i forhold til andre infrastrukturprojekter er et særdeles højt tal.

Det fremgår af den opdaterede VVM-undersøgelse, Vejdirektoratet afsluttede tidligere på året.

I 2019 blev de forventede anlægsudgifter opgjort til ca. 3,4 mia. kr. I den opdaterede VVM-undersøgelse anslåes udgiften nu til 2,551 mia. kroner - hvortil der så bliver lagt 15 procent i buffer, så beløbet, der ved gennemførelse af projektet skal afsættes, er 2,9 mia. kr.

Ifølge den opdaterede VVM-undersøgelser er der en nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone er på 6,26. "Det er primært brugereffekterne i form af tidsgevinster, dvs. trafikanterne nu kan komme hurtigere frem, der bidrager til de positive effekter. Der er dog også et mindre bidrag i form af færre støjgener og færre uheld.

Reduktionen i støjgenerne skyldes, at der som en del af projektet opsættes støjskærme på en del af strækningen. Reduktionen i uheld skyldes, at man flytter trafik fra mindre veje ud på motorvejen, hvor der er færre uheld.

De negative effekter for projektet er i høj grad anlægsomkostningerne på omkring 2,4 milliarder.

”Der vil være en mindre negativ effekt for luftforurening og klima, da den nye motorvej vil føre til flere ture og dermed flere kilometer, samt at flere trafikanter nu vælger den hurtigere rute via motorvejen," hedder det i opdateringen.

Tre ændringer

I den opdaterede VVM-undersøgelse er vejføringen stort set identisk med den oprindelige. Tre steder er den dog ændret i beskedent omfang.

Ved Frederikssund placeres de to nye spor i forbindelse med den eksisterende Frederikssundsvej mod øst i stedet for mod vest.

Ved Edelgavevej ændres linieføringen en smule (ca. 30 m) mod syd af hensyn til den fredede allé Edelgavevej mod nord.

Ved Svestrup Mose flyttes linieføringen også ca. 30 meter af hensyn til naturinteresser.

Mulighed for samkørsel

I den oprindelige VVM-undersøgelse var det forudsat, at der fem steder skulle etableres såkaldte samkørselspladser, hvor man kan parkere sin bil og køre med en anden.

Det tal er nu oppe på syv, efter der er tilføjet en samkørselsplads ved Ledøjetoften samt ved Ågade i Frederikssund. Desuden udvides den eksisterende samkørselsplads ved rundkørslen, hvor J F Willumsensvej og Frederikssundsvej møder hinanden.

Flere støjskærme

Som følge af, at trafikken forventes at være langt højere end forudsat i anlægsloven fra 2009, stiger behovet for at afskærme naboer mod støj også. Derfor er der planlagt 4.600 meter støjafskærmning mere, end hidtil forudsat.

Det er i runde tal en fordobling af den strækning, hvor der skal opføres støjafskærmning

arrow Topsøe: 'Afsindigt vigtigt med motorvej'
08. april 2021 kl. 14:56 Opdateret: kl. 14:51
arrow Trafikmafia jubler over udspil: - Det har virket at stå sammen
08. april 2021 kl. 13:50 Opdateret: kl. 13:58
arrow Trafikudspil: Flere s-tog på vej
08. april 2021 kl. 12:17 Opdateret: kl. 12:17
1382458
Regeringen overvejer mulighed for bilfrie søndage. Er det en god idé?