27. maj 2020
Skinnefræseren er tilbage på togskinnerne mellem Frederikssund og Ølstykke den 1. og 2. april, og siden skal den rundt til andre dele af hovedstadsområdet og S-togs nettet indtil begyndelsen af maj. Foto: Banedanmark
Skinnefræseren er tilbage på togskinnerne mellem Frederikssund og Ølstykke den 1. og 2. april, og siden skal den rundt til andre dele af hovedstadsområdet og S-togs nettet indtil begyndelsen af maj. Foto: Banedanmark
Foto: Peter Elmholt
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu fræser de togskinner om natten igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu fræser de togskinner om natten igen
Frederikssund - 31. marts 2020 kl. 14:35
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Skinnefræseren er tilbage i sporet, og den 1.-2. april vil det særlige fræsetog fjerne en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af skinnerne mellem Frederikssund og Ølstykke, oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Indtil begyndelsen af maj måned vil skinnefræseren besøge hovedstadsområdet og dele af S-banen, hvor den sammen med holdet af specialister vil fræse skinnerne, så de små revner forsvinder. Revner, der ellers ville kunne vokse sig så store, at de ville kunne forstyrre togdriften.

Fræsetoget er det langsomste af de specialtog, der jævnligt gæster det danske jernbanenet. Når fræseren er i gang, kører toget med under en kilometer i timen, og togets fræsehjul kan dermed fræse over en millimeter af skinnen for hver passage.

- Skinnefræsningen sikrer, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og risikoen for skinnebrud bliver også mindre. Det betyder færre hastighedsnedsættelser og færre skader, der skal udbedres, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i pressemeddelelsen.

Normalt vil toget behøve én-tre passager for at fjerne en revne, og på en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt, oplyser Banedanmark.

Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er maksimalt 70 kilometer i timen på danske skinner. Når det fræser skinner, kører det meget langsomt - kun op til 0,6 kilometer i timen.

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup i pressemeddelelsen.

Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads, skriver Banedanmark.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?