22. juli 2018
Fem mindre broer opføres i tilknytning til Kronprinsesse Marys Bro, fire på Hornsherred-siden af Roskilde Fjord ved Ny Landerslevvej, Tørslevvej og Gl. Færgegårdsvej samt én på Frederikssund-siden ved Marbækvej. Kort: Vejdirektoratet
Fem mindre broer opføres i tilknytning til Kronprinsesse Marys Bro, fire på Hornsherred-siden af Roskilde Fjord ved Ny Landerslevvej, Tørslevvej og Gl. Færgegårdsvej samt én på Frederikssund-siden ved Marbækvej. Kort: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fjordforbindelsen får fem småbroer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fjordforbindelsen får fem småbroer
Frederikssund - 26. marts 2018 kl. 14:06
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kronprinsesse Marys Bro er ikke den eneste bro, der opføres som led i den nye fjordforbindelse. På strækningen skal der nemlig opføres fem mindre broer, så trafikken kan afvikles på begge sider af Roskilde Fjord. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

arrow Læs også: Dialog skal sikre effektiv brobetaling

Arbejdet med to broer ved Ny Landerslevvej og en bro ved Marbækvej er gået i gang. Den første del af arbejdet består af at nedramme spunsvægge af stål, hvorefter man støber et betondæk ovenpå. Arbejdet med at nedramme spuns vil være færdigt om cirka to uger. I løbet af de kommende uger vil byggekranerne begynde at blive sat op og gjort klar til arbejdet med betondækkene. Betonarbejdet starter umiddelbart efter påske.

Broerne ved Ny Landerslevvej er dels en bro, der skal føre Ny Landerslevvej under den kommende motortrafikvej og dels en faunapassage, der skal føre Madmose Å under selvsamme motortrafikvej.

De tre broer er efter planen færdige til efteråret 2018.

Broen ved Tørslevvej, som skal krydse Fjordforbindelsens kommende motortrafikvej, stod næsten færdig allerede i januar. Nu er flere broer snart færdige. Den lidt mindre bro ved Gl. Færgegårdsvej står nemlig færdigstøbt umiddelbart før påske.

Når vejret bliver mildere og varmere, får broerne fugtisolering og til sidst belægning. Efter planen skulle dette arbejde udføres nu, men da vinteren ikke har sluppet sit tag, må entreprenøren afvente forårets kommen. I maj-juni er broerne færdige, og derefter skal de eksisterende veje hen til broerne flyttes, så trafikken afvikles over på de nye broer.

Entreprenøren har iøvrigt taget fat på de indledende øvelser til montering af brodækket i den forgangne weekend, idet den 155 lange montagekran er blevet skubbet ud, så den kommer til at hvile på den første bropille.

Da montagekranen var sikkert understøttet ved den første bropille på Frederikssund-siden, gik man i gang med at montere det første brodæk-element på samme bropille.

Der bliver i alt 16 bropiller. På hver af dem skal der monteres to brodæk-elementer, som hver vejer cirka 110 ton. De brodæk-elementer, der skal placeres mellem bropillerne er lidt lettere og vejer lige under 100 ton.

Det forventes, at montering af brodæk-elementerne strækker sig over et år tid. Montering starter i østsiden af fjorden, og det sidste element tilsluttes på vestsiden ved Tørslev Hage.

Arbejdet byggepladsens udsigtsplatform eller på fjordforbindelsen.dk/om broen/folg-projektet, hvor der løbende uploades billeder fra WEB-kameraer på byggepladsen.

arrow Video: Sådan foregår brobyggeri i praksis
17. maj 2018 kl. 13:05 Opdateret: kl. 12:47
arrow Bilister i Hornsherred skal ad nye veje
15. maj 2018 kl. 09:52 Opdateret: kl. 09:52
arrow Gratis ture til brobyggeri går som varmt brød
09. maj 2018 kl. 11:47 Opdateret: kl. 10:53

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk