
Det er langt fra alle, der er begejstrede for, at regeringens infrastrukturudspil blandt andet nævner Frederikssundmotorvejen og Hillerødmotorvejen.
- Vi har aldrig været fortaler for motorveje. Man får det, man investerer i. Hvis man laver sidste etape af Frederikssundmotorvejen, vil man rykke folk fra S-toget over i bilen. Vi har i forvejen massiv trængsel på vejnettet, og det vil bare blive forstærket og øge presset på trafikken i centrum af hovedstaden, siger Rasmus Vestergaard Madsen (EL), der er stedfortræder for sygemeldte Henning Hyllested i Folketingets transportudvalg.
Partierne bør i stedet bruge milliarder på kollektiv trafik, cykelstier og grøn omstilling, mener han, der gerne ser investeringer i S-tog, letbane, klimavenlige BRT-busser og supercykelstier.
- Der er klart brug for flere og hurtigere tog. Punktlighed er fuldstændig afgørende for, at folk vil vælge den kollektive trafik, forklarer Rasmus Vestergaard Madsen, der kalder det oplagt at etablere BRT-linjer i Hillerød, Helsingør og måske Frederikssund.
Rasmus Vestergaard Madsen fokuserer på den grønne omstilling, og flere biler på vejene vil bare føre til mere CO2-udledning, påpeger han.
- Det har været strategien i 60 år at bygge motorveje for at komme trængsel til livs. Men vi har brug for at gøre noget andet, forklarer transportpolitikeren, der mener, at et år med corona og hjemmearbejde vil føre til flere hjemmearbejdspladser i fremtiden, så der bliver mindre pres på vejene i myldretiden til gavn for bilister og erhvervsliv.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her