29. september 2021
Frederikssund kommune topper listen over andelen af klagesager på børnehandicapområdet, der får medhold i Ankestyrelsen. Foto: Per Christensen
gallery icon

Se billedserie

Frederikssund kommune topper listen over andelen af klagesager på børnehandicapområdet, der får medhold i Ankestyrelsen. Foto: Per Christensen
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Danmarksmestre i dårlig behandling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Danmarksmestre i dårlig behandling
Frederikssund - 31. juli 2021 kl. 05:50
Af Nikolai Rosler Jørgensen

81 procent af borgernes klagesager rettet mod kommunens sagsbehandling på børnehandicapområdet, får medhold i Ankestyrelsen.

I 2020 behandlede Ankestyrelsen 21 klagesager på børnehandicapområdet, fra borgere i Frederikssund, der mener kommunen ikke har behandlet deres sag korrekt.

Det tal i sig selv springer ikke i øjnene, men efter Ankestyrelsens behandling af klagerne, så har 81 procent af sagernes afgørelse blevet ændret, ophævet eller styrelsen har bedt kommunen behandle sagen på ny - og det placerer kommunen på en kedelig førsteplads.

Af de 21 sager, er fire af dem blevet ændret eller ophævet af Ankestyrelsen, og 13 af sagerne er sendt retur til kommunen for genbehandling.

De høje procenter er en meget beklagelig tendens, ifølge Sif Holst, der er næstformand i Danske Handicaporganisitioner, der også har en afdeling i Frederikssund.

- Man skal altid huske, at bag de her tal og hver af de her sager, så er der nogle mennesker, der ikke får den rigtige og nødvendige hjælp - og vi tæller ikke engang de borgere der ikke magter at anke deres sager, siger hun.

Danske handicaporganisitioner oplever, at kommunerne er for kortsigtet og økonomistorienteret, når de behandler denne type sager.

- Vi har lavet undersøgelser, der viser at henholdsvis 44 og 45 procent af vores medlemmer, på landsplan, oplever at kommunen vægter økonomi og ikke lytter til eksperternes råd i deres sagsbehandling, fortæller Sif Holst.

Og selvom næstformanden tilkendegiver, at socialområdet er komplekst, så mener hun også, at sagsbehandlingen bør og skal løses bedre.

Dårligt rustet

Ifølge Laila Lundorf, der er Centerchef for Familie og Rådgivning i Frederikssund kommune, skyldes de høje procenttal særligt én ting.

- Forklaringerne er at kommunen har haft store rekrutteringsproblemer på netop det her område, derfor har vi været nødt til at ansætte folk med relevant baggrund, men fra andre områder, til at behandle sagerne, og det tager lidt tid at lære, fordi sagerne er så detaljefyldte, siger hun.

De 21 klagesager omhandler paragrafferne 41, 42 og 43 i serviceloven og handler derfor om dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse af et handicappet barn og hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste også hvis man bliver ledig.

Selvom det, på papiret, kunne tyde på at kommunen derfor holder hånden lidt for stramt om pengepungen, så forsikrer Laila Lundorf, at det ikke handler om økonomi.

- Man skal huske, at når vi får en sag omgjort efter en lang behandlingstid, ender vi med at betale med tilbagevirkende kraft, så det handler ikke om at trække sagerne i lagdrag, det er der ingen der har interesse i, hverken os eller borgerne, siger hun.

Siden sidste år har kommunen også gjort meget for at sikre, at omgørelsesprocenten kommer ned på niveau med 2019, hvor procentdelen blot var 33.

- Vi har blandt andet hyret en ekstern konsulent, der en gang i måneden kommer og tjekker afgørelserne og hjælper til, og det fortsætter vi med også ind i 2022, siger Laila Lundorf.

Derudover har kommunen sørget for yderligere én ekstern, i form af en superviser, der gennemgår arbejdet.

Wakeup call

For kommunens handicapråd, er situationen med de høje omgørelsesprocenter bekymrende, fortæller Anna Poulsen fra SF, der er medlem i rådet.

- Det er bekymrende at familier som er under stærkt pres i dagligdagen, fordi de har et eller maske flere børn med funktionsnedsættelser også skal opleve, at de skal »slas imod systemet«, siger hun.

Anna Poulsen mener, at den høje omgørelsesprocent er et udtryk for at kommunen ikke har brugt penge nok på området, hvilket resulterer i dårlige muligheder for, at sagsbehandlernes faglighed kan komme i spil.

- Det er klart, at sagsbehandlerne ikke er til for at ødelægge tilværelsen for udfordrede familier, men jeg håber at oplysningerne om omgørelsesprocenten bliver et wakeupcall, så vi kan få bedre retsikkerhed og tryghed på området, siger hun.

1382458
Stemmer du til kommunalvalget i år?