12. december 2018
Der er mange flere forbudsskilte mod knallertkørsel i Kokkedal og Nivå end i den resterende del af Fredensborg kommune. Foto: Thea Kristensen
Der er mange flere forbudsskilte mod knallertkørsel i Kokkedal og Nivå end i den resterende del af Fredensborg kommune. Foto: Thea Kristensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Knallerter kan udløse forbud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Knallerter kan udløse forbud
Fredensborg - 07. januar 2018 kl. 06:53
Af Steffen Slot
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

10 år efter kommunalreformen eksisterer der stadig forskelle på »serviceniveauet« i den nordlige del og den sydlige del af kommunen.

Knallertkørsel er langt mere forbudt i det, der engang var Karlebo Kommune. En del stier i Kokkedal og Nivå har skiltet »Knallertkørsel forbudt«. Ikke på stierne langs vejene, men på de mere stille stier mellem boligområderne.

Det er et emne, som politikerne har diskuteret sidste år i Plan-, Miljø- og Klimaudvalget, og selvom forvaltningen anbefalede at ensrette reglerne til mindre forbud, vil politikerne have undersøgt muligheden for på udvalgte steder.

Små knallerter

- Vi mener, at der er konkrete steder, hvor vi stadig skal have et forbud. Det kan være de små stier, der går tæt på beboelse. Men på de fleste stier er det samlet set bedst, at man kan køre på knallerter, altså de små knallerter. Ellers skal de ud på vejene, og det vil gå ud over trafiksikkerheden, forklarer Lars Simonsen (R), formand for Plan-, Miljø- og Klimaudvalget.

På rådhuset i Kokkedal har det ikke været muligt at finde ud af baggrunden for de mange forbuds-skilte i syd, men vurderingen er, at reglerne er lavet for at undgå støjgener og utrygge situationer på stinettet, fremgår det af en orientering til politikerne.

I den tidligere Fredensborg-Humlebæk Kommune var der ikke tilsvarene praksis med at skilte forbud mod knallertkørsel.

Vurderingen er samtidig, at knallertkørsel ikke er af »væsentlig betydning i kommunen«.

På landsplan er salget af knallerter faldet over en 10-årig periode, og selvom der er forbud på mange stier i den sydlige del af kommunen, bliver der yderst sjældent lavet kontrol.

Det er Nordsjællands Politi, der står for at håndhæve reglerne.

I oplægget til politikerne beskriver forvaltningen, at der sker knallertkørsel på stier, hvor det er forbudt. Mange af de knallertkørere, der »udviser en uhensigtsmæssig adfærd på stinettet«, er sandsynligvis ligeglade med forbuddet.

Næppe mere sikkert

Hvis skiltene skal ned, vil det i praksis betyde, at man må køre på stierne med en lille knallert, med højest 30 kilometer i timen.

En større knallert med en maxhastighed på 45 kilometer i timene skal under alle omstændigheder køre på vejene.

En restriktiv ensretning af reglerne er mere omfattende og vil kræve en kortlægning af de stier, hvor der er forbud - og hvor der er et behov for skiltning.

Hvis der skal sættes nye skilte op, vil det både kræve ekstra penge og derefter penge til vedligeholdelse, hvis de bliver udsat for hærværk.

Desuden kan det skabe farlige situationer for knallertkørerne, hvis de sendes fra stierne ud på vejene.

»Da kommunens byområder er i høj er planlagt ud fra at lette trafikanter færdes på stierne, vil knallertkørere blive udsat for en højere trafiksikkerhedsrisiko, hvis de skal færdes på veje hvor der eksempelvis ikke er cykelsti«, fremgår det af orienteringen til politikerne, hvor der også står:

»Det er næppe sandsynligt at politikontrollen vil øges i forhold til det nuværende niveau uagtet der sker en udvidelse af forbuddet«.

Omvendt kan skiltningen have en præventiv effekt.

Udvalget for Infrastruktur og Trafik har anbefalet at ophæve forbuddet, men politikerne i Plan-, Miljø og Klimaudvalget har bedt om en yderligere vurdering af de lovmæssige muligheder samt trafikmængde og økonomi knyttet til et forbud.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk