15. december 2018
Det var ikke svært for John Lilholm at lære iPad?en at kende. For at tage imod videoopkaldet skal han køre fingeren over skærmen, og så er hjælpen i den anden ende af skærmen. Han er glad for den digitale løsning. Foto: Kim Rasmussen.
Det var ikke svært for John Lilholm at lære iPad?en at kende. For at tage imod videoopkaldet skal han køre fingeren over skærmen, og så er hjælpen i den anden ende af skærmen. Han er glad for den digitale løsning. Foto: Kim Rasmussen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her føler ældre nærvær gennem iPad'en

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Her føler ældre nærvær gennem iPad'en
Opdateret 16. april 2018 kl. 13:07
Fredensborg - 14. april 2018 kl. 04:02
Af Camilla Sørensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ældre borgere i Fredensborg Kommune føler, at mødet med hjemmeplejen bliver mere nærværende, når de snakker sammen gennem videoopkald på iPads.

John Lilholm fra Nivå får stadig et fysisk besøg fra hjemmeplejen i Fredensborg Kommune om morgenen, men når han skal tage sin medicin om eftermiddagen, følger SOSU-assistent Louise Flindt Andersen med på et videoopkald på en Ipad. Det er han faktisk godt tilfreds med.

- Det kan lyde mærkeligt, men det er en mere intim oplevelse at tale sammen gennem skærmen. Som regel er det Louise, der ringer op, og så lærer vi jo hinanden at kende. Ofte får vi en snak om sport, siger John Lilholm.

Han fortæller, at der førhen kom mange forskellige hjemmehjælpere i hjemmet, og så opstår der ikke et tæt forhold.

Skærmbesøgene frigiver tid, fordi personalet ikke skal bruge tid på transport.

- Der er ikke altid tid til den uformelle snak under besøgene i hjemmet. Desuden føles det akavet at ringe op uden at snakke om andet end medicin, siger Louise Flindt Andersen.

Hjemmeplejen i Fredensborg Kommune har i løbet af de seneste fem måneder hjulpet omkring 20 ældre borgere igennem videoopkald på iPads i stedet for at møde op i borgerens hjem.

Besøg i hjemmet kan ikke erstattes

Ældre Sagen kan godt se potentialet i den digitale løsning, når det gælder konkrete opgaver som at sikre indtagelse af piller, men fastslår at iPad'en aldrig fuldstændig kan erstatte det fysiske besøg.

- Hjemmehjælperen har sværere ved at danne sig et helhedsindtryk igennem en skærm. Man ser ikke, om hjemmet er rent, eller om der er mad i køleskabet, siger Jens Højgaard, der arbejder med Ældre Sagens politiske områder.

Glad for resultat
Formanden for Social- og Seniorudvalget, Hans Nissen (S), er glad for, at borgerne har taget godt imod skærmbesøgene. Han var nervøs for, at de ældre ville føle sig fremmedgjort over for hjemmeplejen, når hjælpen foregik gennem en skærm.

- Mange synes faktisk, at det er rarere at få et opkald og have dialogen gennem iPad'en. Tiden i hjemmeplejen er knap, og de skal hele tiden fra det ene sted til det andet. Opkaldet kan virke mere afslappet, siger Hans Nissen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk