26. september 2021
Antallet af ulykker i trafikken er faldet de seneste 20 år - dog med årlige udsving.
gallery icon

Se billedserie

Antallet af ulykker i trafikken er faldet de seneste 20 år - dog med årlige udsving.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her er kommunens farligste steder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Her er kommunens farligste steder

Nye tal viser, at der statistisk set kun er få dræbte og tilskadekomne i trafikken i Fredensborg Kommune. Tilbage er de »sorte pletter«, der er svære at gøre sikre.

Fredensborg - 17. marts 2021 kl. 19:07
Af Steffen Slot

Tænk tilbage på dengang Bill Clinton landede i helikopteren i Fredensborg Slotspark for at spise hos regentparret, og læg et år til regnestykket.

arrow Læs også: DEBAT: Vi savner også tryghed i trafikken

Det var i 1998, og dengang kom næsten fem gange så mange mennesker til skade i trafikken i Fredensborg Kommune. I løbet af nullerne skete der et voldsomt fald i antallet af både lettere tilskadekomne, alvorligt tilskadekomne og dræbte, og der er også sket et fald de seneste 10 år. Dog ikke nær så stort, fordi antallet af ulykker er meget lavt i Fredensborg Kommune.

En ny ulykkesanalyse er blevet diskuteret i Infrastruktur- og Teknikudvalget, hvor formanden Flemming Rømer (DF) i sine mange år i byrådet har været en stor fortaler for investeringer i trafiksikkerhed, herunder de store rundkørsler, der er anlagt i Humlebæk og ved Kirkelte.

Fakta
  • På 20 år er antallet af tilskadekomne og dræbte i trafikken faldet markant i Fredensborg Kommune.
  • Faldet har givet anledning til en diskussion af andre aspekter af statistikken over ulykker og uheld.
  • Man har altid vidst, at der er et betydeligt mørketal. Måske skal politikerne interessere sig for mørketallet for faldulykker, der kan være dyre?

Nu er der udpeget ni steder i kommunen, der stadig giver anledning til opmærksomhed, fordi der er en såkaldt stor koncentration af uheld og ulykker. De store rundkørsler er med på listen, fordi der sker enkelte uheld, men de er ikke nær så alvorlige som hidtil - og det er afgørende for Flemming Rømer.

- Mange har svært ved at køre i en rundkørsel og skifter bane uhensigtsmæssigt, og det kan give mindre uheld, der kan læses i statistikken, siger Flemming Rømer og fortæller, at Infrastruktur og Teknikudvalget ikke har diskuteret nye, større konkrete projekter.

Konkrete tiltag må vente

En række steder er dog på listen, der kræver opmærksomhed. Et af de steder er krydset, hvor Vejenbrødvej møder Fredensborg Kongevej med mulighed for at krydse vejen og køre videre mod Avderød.

- Vi var for nogle år siden tæt på at lave et projekt, hvor krydset i stedet blev et t-kryds, hvor vejen ind mod Avderød blev blændet af, men det var der pludselig ikke flertal for. Derfor faldt projektet, og vi har ikke andre løsninger på vej, forklarer Flemming Rømer.

Et andet sted er Nivåvej forbi Centret, og her forventer Flemming Rømer, at der med byudviklingsprojekterne sker en ændring af vejforløbet med nye svingbaner. Ændringerne er ikke planlagt i detaljer.

Nord for Cirkle K i Niverød og omkring Holmegårdscentret er problemet, at nogle bilister trykker speederen godt mod bunden, når de kører på kanten af den bymæssige bebyggelse, og derfor er der opmærksom på at få sænket hastigheden på de strækninger, oplyser Flemming Rømer.

Omkring Humlebæk Station og fodgængerfelterne er der risiko for krydsuheld, hvis fodgængerne krydser vejen uden for fodgængerfelterne eller hvis bilisterne ikke ser sig godt nok for ved ind- og udkørsel fra sidevejene. Men der er ikke konkrete planer, der kan reducere den risiko, oplyser Flemming Rømer.

Fokus på faldulykker

Han fremhæver i stedet udvalgets beslutning om at øge funktionaliteten i »Giv et tip', så borgerne kan bruge app'en til mere end blot at indberette problemer med for eksempel huller i asfalten.

Fokus skal styrkes på faldulykker, fordi de ofte er dyre i afledte udgifter til genoptræning og operationer.

- Faldulykker kan skyldes mange ting, og det kan være mindre ting, der er årsag til, at folk skvatter. Det kan være en trappe, der mangler et gelænder, og så vil vi gerne vide det, så vi kan få styr på det, siger Flemming Rømer, der lover, at en sådan funktion også får et bagvedliggende system, der rækker ud over softwaren.

Med andre ord: Hvis app'en »Giv et tip« kan udbygges til at indberette faldulykker, vil der komme et klart oplæg til politikerne, så der også bliver handlekraft og penge til hurtigt at udbedre de fejl og mangler, som borgerne indberetter.

Stemmer du til kommunalvalget i år?