16. juni 2021
På byrådsmødet mandag aften blev det indædt diskuteret, hvornår Autohuset Fredensborg har reduceret antallet af biler på arealet. I weekenden op til byrådsmødet - eller tidligere? Dette billede er taget for to uger siden efter udvalgsmødet, der var tæt på at lukke værksted og bilsalg. Foto: Allan Nørregaard
På byrådsmødet mandag aften blev det indædt diskuteret, hvornår Autohuset Fredensborg har reduceret antallet af biler på arealet. I weekenden op til byrådsmødet - eller tidligere? Dette billede er taget for to uger siden efter udvalgsmødet, der var tæt på at lukke værksted og bilsalg. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dit indblik: Sådan var heftig debat om bilsalg langs landevej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Dit indblik: Sådan var heftig debat om bilsalg langs landevej
Fredensborg - 29. januar 2019 kl. 05:47
Af Steffen Slot

Autohuset i Fredensborg blev et billede på, hvordan politikerne tackler løftet om at være erhvervsvenlig.

arrow Læs også: Bilsalg ved landevej lukker efter lovbrud

Hvad tæller mest? At byrådet som et af otte pejlemærker vil være erhvervsvenlig? Eller at Kongevejen ind mod Fredensborg er et bevaringsværdigt kulturmiljø?

Kræver ret og orden, at byrådet griber konsekvent ind? Sagen om Autohuset Fredensborg på Kongevejen 86 endte efter 40 minutters debat med, at virksomheden fik en 1-årig landzonetilladelse. Sagen kom ikke til afstemning på mandagens byrådsmøde i Fredensborg Kommune, men kravet er øget tilsyn.

Ergin Øzer havde begæret sagen i byrådet for at få en anden afgørelse end i Plan-, Miljø- og Klimaudvalget. Selvfølgelig skal Autohuset overholde reglerne, sagde Ergin Øzer (S), men han mente godt, at der kan gives tilladelse til 10-12 biler.

- Jeg undrer mig over, at et flertal i udvalget ikke følger de retningslinjer, de selv har skrevet under på - at vi som et pejlemærke er erhvervsvenlige. Det hænger ikke sammen. Der er mig bekendt ikke kommet nogle klager fra nærliggende borgere, og forvaltningen ser heller ikke et problem. Ejeren har skabt en flot forretning, der på to år er blevet meget succesfuld, sagde Ergin Øzer.

Lars Simonsen var uenig. Han påpegede, at der er givet tilladelse til at parkere syv biler - flere gange er det overtrådt med op til 20 biler.

- Er vi en erhvervsvenlig kommune? Ja, men vi er også en kommune, der lægger vægt på kulturmiljøer, og Kongevejen er et af 20 bevaringsværdige kulturmiljøer, sagde Lars Simonsen (R), der mente, at ejeren af Autohuset har fået advarsler og chancer nok.

Flere byrådspolitikere havde været inde på gamle satellitbilleder for at se, hvordan området så ud før 2016, hvor Autohuset Fredensborg blev etableret - og Carsten Bo Nielsen (V) kunne konstatere, at der stod langt flere maskiner, da Fredensborg Skov & Have havde virksomhed på ejendommen. Thomas von Jessen (K) tog dog afsæt i »ret og orden« og mente, at de mange biler har skadet trafiksikkerheden på stedet.

- Butiksejeren har gentagne gange ladet hånt om kommunens anvisninger om at få antallet af parkerede biler foran butikken bragt ned til 10-12 stykker, sagde han og gik ud over sit talepapir med ordene:

- Det er en provokerende adfærd, en udfordrende adfærd over for kommunen.

Netop den tilføjelse fik borgmesteren til at løfte øjenbrynet og senere til ikke at gribe ind, da Lars Egedal i et langt indlæg kom ind på ejerens baggrund som dansk-tyrkisk driftig familie med fire-fem succesfulde virksomheder i lokalområdet, herunder sandwichbaren i Lønholt med Elite-Smiley.

- Jeg er indehaver af et vikarbureau, og jeg ved, hvor mange virksomheder, der kun vil ansætte Peter, Lars, Michael og Jens'er. Vi har brug for succesfulde etniske arbejdspladser, sagde Lars Egedal og fortalte, at ejeren har investeret 500.000 kroner i at gøre ejendommen pænere.

DF skiftede holdning undervejs i debatten for at støtte en landzonetilladelse, men under den forudsætning, at reglerne nu skal overholdes. Jakob Krogmann, afløser for Charlotte Bie (LA), bemærkede, at det næppe er god reklame for en erhvervsvenlig kommune at lukke en nyopstartet virksomhed, når aktiviteten ikke er til fare for trafiksikkerheden.

Efter over en halv times debat gik Thomas von Jessen (K) en tur tværs over byrådssalen for at konferere uformelt med Lars Simonsen (R), og derefter var der opbrud, men Carsten Nielsen (S) og Bo Hilsted (S) var klar til at stemme imod for at sende et signal til ejeren af Autohuse. Efter fire-fem minutters time-out og improviseret socialdemokratisk gruppemøde var der enighed - med den tilføjelse, at værkstedet og bilsalget bliver den virksomhed, som politikerne vil holde mest øje med det næste år. En særdeles stor, løftet pegefinger:

Højst 10-12 biler!

arrow Tredje gang var tæt på at koste bilforhandler dyrt
03. februar 2019 kl. 18:59 Opdateret: kl. 22:02
arrow Sådan endte omdiskuteret sag om 10-12 biler
29. januar 2019 kl. 05:47 Opdateret: kl. 21:27
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?