19. april 2021
Coronaen gør noget godt for SuperBrugsen i Fredensborg og dagligvarebranchen generelt, men der er ifølge uddeler Bo Kristensen også en række udfordringer. Foto: Fred Jacobsen
Coronaen gør noget godt for SuperBrugsen i Fredensborg og dagligvarebranchen generelt, men der er ifølge uddeler Bo Kristensen også en række udfordringer. Foto: Fred Jacobsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Butikken er blevet et mødested, hvor du fortsat ikke må give en krammer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Butikken er blevet et mødested, hvor du fortsat ikke må give en krammer

Landets største brugsforretning i Fredensborg har det godt under coronaen. Der er dog også en række udfordringer

Fredensborg - 24. februar 2021 kl. 09:15
Af Fred Jacobsen

"Ingen i dagligvarebranchen kan være utilfreds," lyder den korte og tørre opsummering af, hvad coronapandemien med de to nedlukninger har betydet for den branche, uddeleren i SuperBrugsen i Fredensborg, landets største i omsætning, gør sig i.

"Og der er da heller ingen tvivl om, at vi har lavet et godt år," tilføjer Bo Kristensen, når han kaster blikket tilbage på 2020 og ser på det igangværende år, hvor coronaen fortsætter med at få folk til at strømme til butikken, fordi det er et af de få steder der er åbent.

Ufatteligt mange chips

"Det er tydeligt, at kunderne bruger mere tid på at lave deres mad selv, og der er også en tendens til, at der bliver købt ind til flere dage ad gangen," lyder en af Bo Kristensens iagttagelser.

Han kan blandt andet fortælle om, at ris og mel i alle slags afskygninger er havnet i indkøbsvognene, og at der er solgt "ufatteligt mange" chips og slik i hele perioden.

Coronanedlukningen betyder også, at Bo Kristensen og hans folk skal være kvikke til at kunne reagere på skiftende efterspørgsel på forskellige varer. Mel, for eksempel, bliver pludselig en eftertragtet vare, fordi forældrene finder på at bage noget, børnene kan være med i.

"Det kan være lærere, der opfordrer til at lade bruge bagning i hjemmeundervisningen. Så vil de alle have mel," fortæller han - og også om den hurtige reaktion, han ser hos kunderne, når der har været et eller andet i tv. Som fastelavnsboller, der pludselig blev noget alle skulle have.

"Jeg tror aldrig vi nogensinde tidligere har solgt så mange fastelavnsboller," siger Bo Kristensen.

Rift om varerne

Situationen trækker også en række udfordringer med sig: Det kan være svært at skaffe de efterspurgte varer, fordi der jo - inden for branchen - er rift om det der er blevet populært. Det betyder et større arbejde med at finde andre leverandører, når de sædvanlige ikke rigtig kan følge med.

En udfordring i en helt anden grøft er at sørge for, at kunderne i butikken overholdet de regler, der skal medvirke til få has på virusset.

På Bos kontor - og hos andre af den store butiks ledere - er der således skærme med billeder fra butikkens overvågningskameraer, så man kan holde øje med, at folk ikke står for tæt i køen ved kasserne. Sker det alligevel, rykker de ud for at sikre afstand.

Ja, man har endda måttet skille folk ad, der ikke kunne lade være med at kramme i bare glæde over et gensyn.

"Butikken her er også blevet en slags mødested. Krammer de, skiller vi dem ad," slår uddeleren fast.

Markedsføring skruet ned

Ifølge Bo Kristensen har coronatiden også budt på at lægge nogle bånd på sig selv. Således er der skruet ned for markedsføringen ved at reducere mængden af tilbud. Ikke alene, fordi kunderne mere eller mindre kommer af sig selv i en tid, hvor der er lukket ned rundt omkring, men også for ikke at blive beskyldt for at udnytte situationen og fremstå grådig.

Af samme grund er man i SuperBrugsen heller ikke faldet for fristelsen at tage nye varer ind, som ellers typisk vil kunne handles i udvalgsvarebutikkerne - bortset fra vejsalt, da det vare aktuelt, og briketter, som der har været voldsom efterspørgsel efter.

"Et eller andet sted giver det sig også selv. Vi har ikke pladsen og har nærmest udelukkende fødevarer," forklarer Bo Kristensen, der stadig venter på en dispensation til at kunne udvide butikken fra nu ca. 3000 m² til omkring 4.300 m².

Nærbutikker blomstrer

Han oplever i denne specielle tid ingen brødnid fra det øvrige handelsliv i Fredensborg, men kan se perspektiver i det, vi tager med som lære af coronakrisen.

"Det med afspritning og afstand bliver vi nok ved med. Og så synes jeg det er dejligt at se, at de små butikker i mindre samfund har fået nyt liv. Folk har fundet ud af det gode ved at gå ud og købe ind lokalt i stedet for at gøre det på vejen hjem fra arbejde. Jeg håber, at det er en øjenåbner for nærbutikstanken og at det fortsætter efter krisen," siger bugsuddeleren i landets største brugsforretning.

Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?