19. november 2017
Vinteren er på vej - men er bilen klar?
Vinteren er på vej - men er bilen klar?
Foto: QuickPot
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Miniguide til en vintersæson på fire hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Miniguide til en vintersæson på fire hjul
Opdateret 23. oktober 2017 kl. 06:46
Forbrug - 23. oktober 2017 kl. 06:29
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Efterårets første minusgrader har ramt Danmark. Dermed kan bilister igen se frem til det faste morgenritual med skrab af ruder og fuld knald på varmeblæseren. Men hvad skal man være opmærksom på, når man vil sikre sig, at bilen er klar til Kong Vinters ankomst? Værkstedskæden QuickPot har samlet 5 centrale punkter i en miniguide til bilejere.

Temperaturen falder i Danmark lige nu. Vinteren er på vej, og det første frostvejr er allerede blevet registreret. Mange danskere tager bilen på arbejde hver dag, og de fleste kender situationen, hvor bilen er dækket af rimfrost eller sne om morgenen. Den skal skrabes fri og varmes op, før man kan komme afsted. I værste fald vil bilen slet ikke starte. Hos den danske værkstedskæde QuickPot kender man alt til de udfordringer, som de kolde måneder medfører. QuickPot rådgiver hvert år tusindvis af bilejere om vedligeholdelse og sikkerhed om vinteren, og værkstedskæden har nu lavet en miniguide, som man med fordel kan gennemgå, før vinteren for alvor tager fat.

QuickPots miniguide til de kolde måneder

1. Vær god ved din lås
Er man typen, der løber indenfor og henter en kande kogende vand, når låsen på bilen er frosset til om morgenen, så skal man måske overveje at forberede sig i lidt bedre tid i år. Problemet med frosne billåse gælder for det meste ældre biler uden centrallås, og det er en god idé at give låsene en gang olie, før den hårde frost sætter ind.

2. Aircondition er også til vinter
Mange forbinder nok aircondition med varme sommerdage, men det er det samme system, man bruger til at affugte bilen om vinteren. En sløv aircondition betyder, at der opstår et fugtigere klima i bilen og dermed mere dug på ruderne. En aircondition bør serviceres hvert andet år, og det er en fagmand, der fylder nyt kølemiddel på anlægget, hvis det mangler. Man kan til gengæld selv købe et renseprodukt i en bil-butik. Det hjælper ikke på kølingen, men fjerner snavs, urenheder og dårlig lugt i systemet.

3. Hold bilen ren for vejsalt
Vejsalt er med til at gøre vejene mere sikre og fremkommelige. Derfor bliver der i vinterperioden saltet grundigt på de fleste danske veje. Men vejsaltet slider også på bilen, som let får rustskader af de store mængder salt. Vær derfor ekstra opmærksom på at holde bilen pæn og ren i vintersæsonen. Det er ikke kun udseendet, der kan tage skade, det kan også vitale dele på bilen fx bremserne. Udover at vaske bilen lidt hyppigere end ellers, så kan man overveje at give bilen et vintertjek på det lokale værksted og eventuelt en undervognsbehandling, hvis det viser sig nødvendigt.

4. Sprinklervæske kan fryse
Sprinklervæske indeholder for det meste et antifrostmiddel, som gør, at væsken ikke fryser ved minusgrader. Ofte blander bilejeren selv sprinklervæsken op med vand, og derfor kan frysetemperaturen på sprinklervæsken variere. Køber man færdigblandet sprinklervæske, så vælg i vinterhalvåret en blanding, som kan tåle høje minusgrader, så væsken ikke fryser og ødelægger systemet. Hvis man selv blander væsken op med vand, så husk, at man i vinterhalvåret skal blande mindre vand i end om sommeren.

5. Vinterdæk, sommerdæk og helårsdæk
Vinterdæk fungerer meget bedre i vinterføre end sommerdæk, og man skal passe på med at tro, at det nok lige går an med en vintersæson på sommerdæk. Kører man på sommerdæk i vinterføre, så bringer man både sig selv og sine medtrafikanter i fare. I mange tilfælde vil bremselængden være dobbelt så lang i vinterføre, når man sammenligner sommer- og vinterdæk. Vær opmærksom på, at vinterdækkets lameller ikke slides for langt ned. QuickPot anbefaler, at dækmønsteret er på minimum 3 mm.

Man kan få nogle udmærkede alternativer til både sommer- og vinterdæk i de såkaldte helårsdæk. Det kan være en god besparelse, da man slipper for udgiften til hjulskifte, og det kan være tilstrækkeligt sikkerhedsmæssigt, hvis vejene er pænt ryddet og saltet. Men er der meget glat, så bør man ikke køre afsted uden vinterdæk for egen og andres sikkerheds skyld.

Her viser ADAC og FDM, hvorfor det er vigtigt med vinterdæk. Den ene bil har sommerdæk monteret og den anden vinterdæk, og forskellen i bremselængde er bestemt til at få øje på:

http://www.fdm.dk/fdm-tv/tips-tricks/derfor-boer-du-have-vinterdaek-paa-din-bil

arrow Læs også: 6 tips til Black Friday: Undgå at blive snydt online
arrow Is på bilruder er farligt og dyrt
13. november 2017 kl. 13:31 Opdateret: kl. 13:31
arrow Her kan du dyrke motion gratis
10. november 2017 kl. 11:51 Opdateret: kl. 10:36