21. november 2018
Salget af elbiler er stagneret. Bare ikke i Nordsjælland, hvor mange borgere har økonomi til at investere mellem en halv og halvanden million kroner i en elbil.
gallery icon

Se billedserie

Salget af elbiler er stagneret. Bare ikke i Nordsjælland, hvor mange borgere har økonomi til at investere mellem en halv og halvanden million kroner i en elbil.
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: El-biler er mest populære i Nordsjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

El-biler er mest populære i Nordsjælland
Forbrug - 06. november 2018 kl. 10:05
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I Nordsjælland har den grønne omstilling fået hjul at køre på. Det er i hvert fald her, man finder den største andel af privatejede elbiler målt på antallet af personbiler i alt.

Den allerstørste trang til en el-bil finder man i Rudersdal Kommune og Gentofte Kommune, hvor ti ud af tusind personbiler er drevet af el.

Tal fra Danmarks Statistik slår fast, at der på landsplan findes lidt over 2,4 millioner private personbiler. Ud af dem er knap 6.300 elbiler. Det skriver DR P4 København.

Men selvom salget af elbiler er mere eller mindre stagneret, er det ikke tilfældigt, at Region Hovedstaden og særligt Nordsjælland har den største andel elbils-ejere på landsplan, mener Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.

- Over halvdelen af de elbiler, der er blevet solgt i Danmark, er af mærket Tesla, som er en luksusbil, så det er primært folk, som har råd til at investere i relativt dyre biler, der køber en elbil, siger han til DR P4 København.

Ifølge Ilyas Dogru, er det blandt andet luksus, der lokker forbrugerne over i elbilerne. Og med en pris, der svinger mellem en halv og halvanden million kroner, er en Tesla da heller ikke en bil, alle har råd til.

Men også mange andre faktorer spiller ind, når forbrugerne skal vælge mellem diesel, benzin og el, siger Ilyas Dogru til DR P4 København.
- Forbrugerne kan få en en anderledes køreglæde, og så er der også et klimamæssigt aspekt, hvor forbrugerne gerne vil vælge en elbil, fordi den ikke udleder CO2 lokalt.

Rudersdals mange elbils-ejere kan også skyldes, at der er gode forhold for elbiler, siger Court Møller (RV), der er formand for Miljø- og Teknikudvalget i Rudersdal Kommune. Han mener, at det blandt andet er ekstra ladestandere og gode parkeringsmuligheder, der har lokket flere bilister til at investere i en elbil.

Rudersdals næsten 300 elbiler handler også om status, siger Court Møller.
- Når der er mange, der kører i elbil i Rudersdal, hænger det nok også sammen med, at der er en vis status i at være grøn og vise, at man gør noget for miljøet, siger han til DR P4 København.

Men det er nu ikke kun de grønne tanker, der har fået flere borgere i kommunen til at investere i en elbil. Det er også udbuddet af elbiler på markedet, der har haft betydning for borgernes lyst til at købe én, mener Court Møller.

- De elbiler, der har vundet stort indpas, er Teslaer, og det har noget at sige, at nogle af de borgere, der har været vant til at køre rundt i en anden stor bil, måske har tænkt, at de nu ville investere i en Tesla, siger han til DR P4 København.

Den vurdering er Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bilmagasinet, enig i.
For det spiller en kæmpe rolle, hvilke elbiler, der er på markedet, hvordan de ser ud, og hvilken pris de har, mener han.

- Når der er mange elbiler i Nordsjælland, er det selvfølgelig fordi, at det var her, man hoppede på Teslaen, da den var et godt tilbud i 2015, og så fordi det bare er en lækker luksusbil, så der er noget symbolværdi i den, siger Mikkel Thomsager til DR P4 København.