31. juli 2021
Borgerrådgiver Anne Thielemanns årlige rapport peger blandt andet på en dårlig søgefunktion på kommunens hjemmeside og formuleringer i skriftlige svar til borgerne, der kunne trænge til et »sprogligt servicetjek«.
gallery icon

Se billedserie

Borgerrådgiver Anne Thielemanns årlige rapport peger blandt andet på en dårlig søgefunktion på kommunens hjemmeside og formuleringer i skriftlige svar til borgerne, der kunne trænge til et »sprogligt servicetjek«.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommunen trænger til et sprogligt servicetjek

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Kommunen trænger til et sprogligt servicetjek

Torsdag behandlede byrådet borgerrådgiverens årlige rapport - en rapport, der åbenbarer, at der stadig er noget at arbejde med hos kommunen.

Faxe - 16. november 2020 kl. 19:47
Af Morten Chas Overgaard

Anne Thielemann har efterhånden skrevet rigtig mange rapporter i sin funktion som borgerrådgiver i Faxe Kommune. I sin årlige rapport kommer hun med et udsnit af eksempler på nogle af de sager, hun har haft i løbet af året, samt en række punkter, hvor kommunen generelt skal blive bedre.

I rapporten fra 2019 var et af punkterne søgefunktionen på kommunens hjemmeside, og problematikken omkring netop søgefunktionen, havde borgerrådgiveren valgt at illustrere på en lettere ironisk måde.

»Hvis jeg på kommunens hjemmeside skriver ordet »borgerrådgiver« i søgefeltet, popper der meget forskelligt frem: Briefing fra borgerrådgiver i Udsatterådet 6. juni 2017, stillingsprofil for borgerrådgiver i 2012 mm. Scroller man nedad, når man som niende hint til information om borgerrådgiveren. Det er ikke optimalt.« skriver Anne Thielemann i rapporten.

Den del af rapporten valgte borgmester Ole Vive (V) at italesætte på byrådsmødet, og han påpegede, at det ikke er et problem, der løser sig selv.

Borgerrådgiveren var svær at finde på hjemmesiden, det er rettet nu. Men Anne har fuldstændig ret i at søgefunktionen ikke er optimal. Det er noget som borgerne går op i, og derfor er det også noget, som vi politikere bør gå op i, så det skal vi nok have fundet en sum penge til, hvis vi ønsker at gøre noget ved det, sagde borgmesteren.

Borgerrådgiver-funktionen er sat i verden for at hjælpe borgerne i deres kontakt med kommunen, og derfor er kommunikation også en stor del af Anne Thielemanns daglige arbejde.

Sendt i ring i telefonkø

Et af eksemplerne fra rapporten viste, hvor svært det nogen gange kan være, når systemerne går i kage.

I eksemplet havde en borger skriftlig ansøgt om nogle kropsbårne hjælpemidler, men aldrig hørt tilbage fra kommunen.

Da borgeren efter tre måneder henvendte sig til borgerrådgiveren, anbefalede hun, at han ringede til hjemmesygeplejen, men det gav ikke pote.

Anna Thielemann plejer at møde op i byrådssalen for at fremlægge sin rapport, men på grund af corona var det ikke muligt i år.

»Ved tastning af det pågældende telefonnummer kunne det konstateres, at der var tale om en telefonsvarer, hvor man fik følgende besked: »Velkommen til akutsygeplejersken i Faxe Kommune. Tryk 1 for akutsygeplejersken øst, tryk 2 for akutsygeplejersken vest, tryk 3, hvis du allerede har en aftale med hjemmesyge-plejen. Hvis man herefter trykkede 1, startede telefonsvareren forfra. Hvis man trykkede 3, fik man følgende engelske svar: »Sorry you are having problems, goodbye«, skriver Anne Thielemann i rapporten.

Dårligt sprog

Et af de temaer, der er gået igen i rigtig mange af Anne Thielemanns rapporter, er sproget i kommunens kommunikation med borgerne.

»At skrive en afgørelse og give en god begrundelse er en svær disciplin, specielt når der skal gives et afslag. Mange afdelinger har standardskabeloner, der kunne trænge til et sprogligt servicetjek. Ankestyrelsen har i 2020 udgivet en ny vejledning - »At skrive en afgørelse«. Vejledningen indeholder en opskrift til sagsbehandlere på, hvordan man skriver en afgørelse, der er korrekt opbygget, og som de fleste borgere kan forstå, skriver borgerrådgiveren i årets rapport.

Socialdemokraternes Camilla Meyer var en af dem, der genkendte problematikken med sproget fra tidligere rapporter, og hun håber, at den handlingsplan, der skal sikre, at der bliver arbejdet med de emner, som borgerrådgiveren påpeger, kommer til at medvirke til, at der ikke kommer så mange gentagelser i fremtiden.

- Jeg bliver nødt til at sige, at jeg lægger mærke til, at der igen i år er behov for at arbejde med kommunikation, specielt sproget i afgørelsesbreve. Det bekymrer mig lidt, at det bliver ved med at komme. Næste år håber jeg ikke, at vi skal se de samme emner igen, og jeg ser frem til, at vi får en handlingsplan, lød det fra Camilla Meyer på byrådsmødet.

Rapporten er forsinket

Lokallistens Marianne Ørgaard havde lagt mærke til, at rapporten kom senere i år, end den plejer, og det er et problem, mener hun.

- De andre år har den været underskrevet i maj, og så har vi fået den i juni. Jeg synes, det er problematisk, at vi først får den nu, for hvis vi ville tage hånd om nogle af de ting, der står i rapporten, så kan vi ikke gøre det før næste års budget, lød det fra Marianne Ørgaard.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk