21. november 2017
Det lille kontor på Østerbro i København har være Speakarts hjem i halvanden måned. Foto: Anders Petri
Det lille kontor på Østerbro i København har være Speakarts hjem i halvanden måned. Foto: Anders Petri
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Jonas vil spille smukkere end de tunge drenge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jonas vil spille smukkere end de tunge drenge
Opdateret 19. april 2017 kl. 13:54
Faxe - 19. april 2017 kl. 13:25
Af Anders Petri
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kontoret er ikke meget større end et typisk børneværelse i hjembyen Haslev, men indretningen ville hverken et barn eller en teenager stille sig tilfreds med. Bag døren står prototyperne i en bunke, under et bord i hjørnet står papkasserne. Foran vinduet er to borde sat sammen til et. Her er en kop kaffe, et billede i en ramme, og Jonas' stålgrå MacBook.

I vindueskarmen står der dét, det hele handler om: tre eksemplarer af den højttaler, Jonas Lyngbek Thestrup har udviklet sammen med sine to partnere. En højttaler, der skal få kvinder til at acceptere mandens trang til store lydkasser.

- Det er mere et møbel for os, end en højttaler. En højttaler er ofte set som et elektronikprodukt. For os skulle det være mere et indretningsprodukt. Det skal være et møbel i dit hjem. Det skal passe ind til resten af dine ting, siger Jonas Lyngbek Thestrup om den højttaler, hans firma Speakarts vil lave.

- Vi vil ligge de samme steder, som Vifa eller B&O gør. Så du vælger enten os eller dem. Hvorfor vælger du os? Fordi du synes, vores design er bedre end deres. Lydmæssigt skal du ikke være bange, for vi er lige så gode på lyd, som de er.

Giv en hånd for 3.100 kr.

Virksomheden blev stiftet den 19. april 2016. Udover Jonas var også Thor Mønsted med til at stifte Speakarts. Sophie Halskov Nissen er også med. Hun kom med i august, for at sikre brandets værdi.

- Hun hjalp os med at tage vores brand fra at være hjemmebygget til at være professionelt, forklarer Jonas Lyngbek Thestrup.

Præcis et år efter stiftelsen, den 19. april 2017, åbner Speakarts, for nye investeringer. Målet hedder 60.000 dollars eller 416.000 kroner, som indhentes ved crowd- funding. (Se faktaboks).

- Jeg har altid været stor fan af de muligheder, crowdfunding åbner. Crowdfunding giver os nogle muligheder for netop at få pengene ind, før vi skal producere produkterne. Crowd- funding er basalt set bare et pre-order på et produkt til en discount pris. Men så skal du også vente i seks måneder i vores tilfælde, forklarer Jonas Lyngbek Thestrup.

Det betyder, at man forudbestiller sin højtaler til en billigere penge, end når den står i butikkerne. Kunden skal så bare vente lidt længere tid på at få den i hænderne.

I Speakarts' tilfælde skal hver crowdfunder lægge 449 dollars eller 3.100 kroner, hvilket betyder at 134 personer skal synes, at Jonas' nye højttaler er en god ide. Om han er nervøs dagen inden produktet for alvor offentliggøres. Ikke synderligt.

- De 60.000 dollars er jeg faktisk ikke så bange for. Det er måske lidt cocky sagt, men det skal vi nok nå. Vi har gjort alt forarbejdet op til og har det her crowdfunding-agency med, og alt tyder på, at det bliver ikke noget problem, siger han.

De 3.100 kroner, som man får lov at betale til crowd- funding-kampagnen er halv pris. Når - eller hvis - højtaleren kommer til salg i butikkerne bliver prisen det dobbelte.

Net-artiklen her er en forkortet version af en artikel, der bringes i Dagbladet Ringsted og Dagbladet Køge onsdag den 19. april og i Sjællandske Næstved torsdag d. 20. april.

Du kan købe adgang til at læse hele artiklen - og resten af dagens avis - på linket her: http://sn.dk/modules/sn/flow_page_buy

Fakta
  • Crowdfunding er en alternativ måde at få penge til sit nye firma
  • Det går ud på, at mange helt almindelige mennesker ligger et mindre beløb, mod en forventning om at få en modydelse senere
  • Hyppigst er modydelsen et eksemplar af produktet, når produktionen går i gang. En slags forsalg, hvor man dog ikke er helt sikker på at få sit produkt. Det kaldes reward-baseret crowdfunding, som også er den Speakarts bruger
  • Den største danske succes er elcyklen MATE.bike, der indsamlede ca.23 millioner kroner ved crowdfunding.
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.
Like os på facebook

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk