2. juli 2020
- Kredinor har mange års erfaring, når kunderne ikke vil eller kan betale. Derfor forventer vi, at de kan hente de mange penge hjem til os effektivt og hurtigt, siger Faxe Forsynings direktør, Marianne Almindsø Andersen.
- Kredinor har mange års erfaring, når kunderne ikke vil eller kan betale. Derfor forventer vi, at de kan hente de mange penge hjem til os effektivt og hurtigt, siger Faxe Forsynings direktør, Marianne Almindsø Andersen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Faxe Forsyning har hyret et inkassofirma

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Faxe Forsyning har hyret et inkassofirma
Faxe - 30. juni 2020 kl. 17:25
Af Nikolaj Rasch Skou
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Dårlige betalere skylder 3,1 millioner kroner til Faxe Forsyning, som nu skal inddrives af et inkassofirma.

Det private inkassofirma Kredinor A/S skal nu hjælpe Faxe Forsyning A/S med at inddrive gæld hos dårlige betalere.

Gældsstyrelsen havde indtil januar 2020 monopol på at inddrive gæld til offentlige selskaber, men da den hidtidige forpligtelse til at anvende Gældsstyrelsen som inddrivelsesmyndighed har medført store tab for offentlige forsyningsselskaber, der tilsammen løber op i mere end 220 millioner kroner på landsplan, så har Faxe Forsyning nu fravalgt dem, da det er de kunder, der overholder betalingsfristen, som kommer til at betale, de restancer, der ikke hentes hjem.

Milliongæld hos kunder
Faxe Forsyning opkræver betalinger for håndtering af spildevand og affald hos mere end 12.000 husstande.

Derudover opkræver forsyningen også betalinger for vand hos cirka 5.300 husstande i og omkring Haslev.

Størstedelen af husstandene betaler deres regninger til tiden, men enkelte får ikke betalt, selvom de modtager rykkere.

De senere år er kundernes gæld til Faxe Forsyning vokset. Dags dato mangler Faxe Forsyning i alt 3.290.768,40 millioner kroner fra kunder, der ikke vil eller kan betale.

- Det private inkassofirma Kredinor har mange års erfaring med at inddrive gæld for virksomheder, når kunderne ikke vil eller kan betale. Derfor forventer vi, at de kan hente de mange penge hjem til os effektivt og hurtigt, siger Faxe Forsynings direktør, Marianne Almindsø Andersen.

Efter 10 dage
Faxe Forsyning vil fortsat sende første og anden rykker ud til de kunder, som ikke har betalt til tiden eller har restance fra tidligere regning.

Og hvis kunden modtager vand fra Faxe Vandforsyning og ikke har betalt senest 10 dage efter at anden rykker er sendt, så varsler Faxe Forsyning om lukning af vandet.

Sendes direkte videre
Mangler kunden derimod at betale for spildevandsafledning eller genbrug og affald, vil sagen blive sendt direkte videre til Kredinor, hvis kunden ikke har betalt efter anden rykker.

- De manglende betalinger har ikke kun konsekvens for Faxe Forsyning, men i særdeleshed også for den enkelte kunde, som må se sin gæld vokse og vokse, siger kundekonsulent hos Faxe Forsyning, Dorthe Petersen.

Fra det øjeblik sagen er videregivet til Kredinor, bliver den pågældende kunde pålagt et sagsgebyr, som de har pligt til at betale.

De maksimale inkassoomkostninger er reguleret ved lov.

- Faxe Forsyning ser frem til et godt samarbejde med Kredinor A/S. De sager, der allerede er sendt til Gældsstyrelsen, vil fortsat blive behandlet af Gældsstyrelsen, mens nye sager efter sommeren 2020 vil blive sendt til Kredinor. Nogle kunder vil derfor opleve at have manglende betalinger liggende hos både Gældsstyrelsen og Kredinor, siger Dorthe Petersen.

Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk